Hva er en visjon?
Visjonen er en del av forretningsideen og forteller hva som er virksomhetens ”drøm”.
Visjonen er en overordnet ledestjerne som trekker opp det overordnede målet for virksomheten og kursen for alt virksomheten gjør til daglig. En visjon kan dermed defineres som et bilde av en fremtidig, ønsket tilstand.
Visjonen skal gi de ansatte og interessentene et rammeverk som gir en pekepinn på hva virksomheten arbeider mot og hvor virksomheten ønsker å være om 10 – 20 år. Dette skal hjelpe og motivere de ansatte (Beach, 2006).
Visjoner er ikke noe nytt og eksotisk. Visjoner er en naturlig del av livet og vi bruker alle visjoner i ulike sammenheng. Vi setter ikke alltid dette navnet på det, og vi er kanskje heller ikke bevisst på dem, men vi bruker dem allikevel.
En visjon sier noe om hvor virksomheten ønsker å være i fremtiden og representerer et drømmesyn på hva virksomheten ønsker å oppnå på lang sikt, f.eks. i et 10 års perspektiv. Visjonen er forestillinger om hvordan ting burde være, i motsetning til det som er.
Et viktig spørsmål som må stilles i denne sammenheng er:
”Hvordan ønsker vi at virksomheten skal utvikle seg og fremstå om 10 år? Hva driver vi på med da?”