Du kan ha verdens beste ide, alle pengene du trenger, de rette medarbeiderne og støtte av alle rundt deg, men er timingen ikke den rette for ideen er forretningsideen og alt arbeidet som legges ned i den dømt til å mislykkes. Med timing menes:
“Å finne det beste tidspunktet å gå inn i et marked med en ny ide på”
Selv lanserte jeg Web Trade Norway i 1998. Et selskap som skulle sikre min pensjon gjennom å leie ut rimelige profesjonelle e-handelsløsninger til alle norske selskaper slik at de kunne legge ut alle sine produkter i en nettbutikk på Internett uten å måtte investere i en egen nettbutikk eller ha kunnskap om utvikling og drift av nettbutikker. De åpenbare fordelene for kunden var enorme. Problemet var bare webteknologien ikke ennå var kommet så langt den har idag, forbrukerne hadde ennå ikke hadde noen sosiale medier, Google var nettopp kommet, forbrukerne var ikke vant til å handle over Internett og de følte seg ennå ikke trygge på å handle over Internett. Timingen var med andre ord alt annet enn den rette. Vi var mellom 5 og 10 år for tidlig ute. Det var det store problemet.
Hadde jeg lansert konseptet i 2006 istedenfor hadde resultatet blitt noe helt annet. Bedriftene ville stått i kø for å ta ibruk løsningen vår og løsningen vår hadde vært 100 ganger bedre enn det den var den gangen med bruk av den teknologien som var tilgjengelig da. Vi var kort sagt for tidlig ute. Det var den store feilen vi gjorde.
Min lærdom til alle entrepenører og grundere er derfor: