“Content is king”
Ingenting teller mer for rangeringen til en nettside i søkeresultatene til Google (SERP) enn selve innholdet til nettsiden. Du har sikkert hørt uttrykket:
“CONTENT IS KING“!
Uttrykket er like gyldig idag som det var for 15 år siden. Google vet at brukerne deres kommer for å finne informasjon om ting de lurer på. De prioriterer derfor fortsatt nettsider som inneholder masse informasjon om søkeordet det blir søkt om. Den dagen de slutter med denne praksisen, er den dagen de mister flesteparten av brukerne sine. Content er og vil derfor alltid forbli “King” i søkemotorens algoritmer.
Ved hjelp av forskjellige teknikker og algoritmer, er Google blitt stadig flinkere til å gjenkjenne god, frisk og originalt innhold, og de legger stadig større vekt på dette når de skal rangere de ulike sidene de finner. Skal du gjøre deg opp noen forhåpninger om en første side plassering må siden ha et:
“Nytt (originalt), informativ, relevant og troverdig innhold”
Hold deg til temaet for nettsidens søkeord
Relevans er 1 av de 5 viktigste vurderingskriteriene til Google når de skal rangere nettsidene de finner. Bland derfor ikke forskjellig innhold i en og samme side, f.eks. omtale av personbiler og ferieturer på en og samme side. Dette skaper bare en side som ikke fremstår som en klar verken for søkeordet “personbil” eller “ferieturer“. Den vil derfor falle mellom to stoler og verken oppnå en førsteside plassering for “personbil” eller “ferieturer”. Rådet er derfor:
– Hold deg til et tema når du skriver en side.