Start med å lese vår artikkel om hva et domene er og hvordan det virker hvis du er usikker på hva et domene er og hvilken funksjon det har før du begynner på denne artikkelen.
Innholdsfortegnelse
Hvor viktig er domene for å få en førsteside rangering?
Selv om Google nekter for at domene som inneholder nettstedets viktigste søkeord enklere oppnår en førstesideplassering i søkeresultatene til Google (SERP) enn domener som mangler søkeordet som en del av domene, stemmer dette fortsatt dårlig med virkeligheten.
Ditt viktigste søkeord som en del av domene
Ta et søk på hvilket som helst søkeord og du vil se at minst ett av søkeresultatene på førstesiden er et domene med søkeordet som en del av domene. Ideelt sett bør derfor ditt viktigste søkeord inngå som en del av domene, selv om dette er vanskelig å få til i praksis.
En snekker i Vestfold bør velg “snekker.no” som domene hvis dette domene er ledig. Problemet er bare at det finnes mange snekkere er det stor fare for at domene allerede er tatt av en annen snekker. Er det ikke det ikke allerede tatt bør du velge snekker som ditt domene. Siden en snekker i Vestfold ikke ønsker å nå dem som bor i Finmark bør denne snekkeren begrense sitt sitt domene til “Vestfoldsnekker.no” eller “Vestfold-snekker.no“. Er ikke “.no” versjonen ledig, sjekker du “.com” varianten av domene, før du evt. vurderer andre topp-domener og andre skrivemåter av domene.
Pass bare på at du bruker en bildestrek (-) og ikke underscore (_) for å skille to ord i domene, da underscore oppfattes som et tegn og ikke som et skille mellom to ord hvis du ønsker å velge et domene som har ditt viktigste søkeord som en del av domene.
Firma, merkevare og produkter/tjenester
For å skille nettstedet ut fra andre nettsteder og for å kunne bruke nettstedet som en del av bedriftens merkevarestrategi og merkevarebygging er det å anbefale at man velger firmanavnet, merkevarenavnet eller navnet på produktet/tjenesten man er kjent i markedet som domene. Hver bare forsiktig med å bruke tall som en del av domene, da folk flest ikke skjønner at de skal skrive et tall istedenfor bokstavene når de hører et domene.
Velg et domene som er på under 12 tegn
Selv om et domene kan bestå av inntil 63 tegn, anbefales det at vi prøver å holde antall tegn til under 12 tegn. Jo lengre domene er, jo vanskeligere er det å huske og skrive det riktig. Har du et svært langt firmanavn bør du bruke en forkortelse for det. Husk bare at det ikke er mulig å bruke punktum (.) mellom bokstaver og tall, og at domene må minst bestå av to tegn. Det ideelle er mellom 2-8 tegn.
Valg av topp-domene
Du må ikke bare tenke igjennom hvilket domene som vil gi deg best rangering, men også hvilket topp-domene du bør velge til domene. Dette fordi topp-domene også påvirker hvilken rangering en side får i Google.
Vi skiller her mellom:
- Internasjonale topp-domener, f.eks. .com, .org, .net, og .info.
- Nasjonale topp-domener, f.eks. .no, .dk og .se
Disse tommelfinger reglene gjelder: