Hva er prosessforbedring?
Når vi snakker om prosessforbedring mener vi:
“Hvordan vi skal gå frem for å forbedre virksomhetens kjerne-, støtte- og styringsprosesser (aktiviteter) for å oppnå en mer kostnadseffektiv verdiskapningsprosess og bedre tilfredsstille kundebehov”.
Prosessforbedring er en systematisk tilnærming for å identifisere og implementere endringer i en prosess for å forbedre ytelse, effektivitet og kvalitet. Målet er å optimalisere arbeidsflyt, redusere kostnader, forbedre produktkvalitet og øke kundetilfredshet.
I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hvordan vi bør gå frem for å analysere og kvalitetsikre virksomhetens forretningsprosesser for å oppnå et ønsket prosessresultat gjennom prosessforbedringer. Jeg vil ikke gå inn på hvordan prosessene designes, da jeg grundig igjennom dette i artikkelen om prosessplanlegging og prosesskart, prosessdiagram og prosesskart.
Arbeidsmodell for å forbedre en eller flere prosesser
Arbeidsmodellen vi følger for å identifisere og utvikle forbedrede forretningsprosesser som forbedrer organisasjonens effektivitet og reduserer kostnadene er denne:
Kartlegge prosessen
For å kunne forbedre en prosess må vi vite hvilke prosesser vi har, deres funksjon, sammenheng med andre prosesser, prosessens styrker og svakheter. Noe som krever at vi må starte med å kartlegge og analysere prosessene våre før vi kan begynne å forbedre dem.
Under presenterer vi en modell bestående av 4 steg for å kartlegge og analysere en prosess. Modellen er hentet fra Direktoratet for Økonomistyring.