Porter (1980) sine konkurrentstrategier er den mest brukte forretningsstrategi modellen og er et alternativ til Miles og Snows generiske forretningsstrategier. Teorien kan også brukes i kombinasjon med den.
Hva forteller Porter`s konkurrentstrategi oss?
Porter`s tre generiske konkurrentstrategier forteller:
“forteller hvordan virksomheten har tenkt å møte konkurransen og konkurrentene innenfor sine forretningsområder og markeder for å oppnå varige konkurransefortrinn”.
Varige konkurransefortrinn skapes i følge Porter av:
måten virksomheten velger å posisjonere seg overfor 5 ulike konkurransekrefter
“Five forces” avgjør valg av konkurrentstrategi
Disse konkurransekreftene og relasjonene mellom er selve kjernen i Porters “5 force model“ som viser hvordan virksomheten skaper varige konkurransefortrinn gjennom å posisjonere seg strategisk i forhold til 5 ulike konkurransekrefter. Fem konkurransekrefter som er vist i modellen under. Disse fem konkurransekreftene utgjør konkurrentanalysen eller “five forces” som han selv kaller analysen.