Hva er markedskommunikasjon?
Markedskommunikasjon er ”enhver form for kommunikasjon mellom en virksomhet (bedrift, organisasjon) og et marked (kundene)”. Begrepet omfatter alle tiltak som iverksettes av en identifiserbar sender, som regel en bedrift eller organisasjon, for å informere og påvirke en gruppe mottakere i den hensikt å øke etterspørselen etter deres ideer, produkter, tjenester eller systemer
Selve begrepet kommunikasjon stammer fra det latinske ordet “kommunisere” og betyr “å gjøre felles”. Ved å kommunisere kan følelser, opplevelser, tanker og ønsker gjøres felles for flere mennesker, forutsatt at sender og mottaker tolker budskapet på samme måte. Kommunikasjon blir av den grunn sett på som et middel til fellesskap.
Markedskommunikasjon refererer med andre ord til den prosessen hvor en virksomhet kommuniserer med sitt målmarked for å fremme etterspørselen etter deres produkter og/eller tjenester. Dette involverer strategier og teknikker for å nå potensielle kunder og skape en positiv merkevareopplevelse.
Sammenhengen mellom markedsføring og markedskommunikasjon
Markedskommunikasjon utgjør også en viktig del av markedsføringbegrepet, da virksomhetens markedskommunikasjonsinnsats og verditilbud til sammen utgjør effekten av deres markedsføring. Dette kan illustreres slik:
Selv om markedsføring ses på som en funksjon av to del-komponenter; VERDITILBUD + MARKEDSKOMMUNIKASJON, kan del-komponentene ikke isoleres. Riktignok utgjør et konkurransedyktig verditilbud virksomhetens livsgrunnlag, men det er bruken av kommunikasjonsvirkemidlene som avgjør hvordan tilbudet blir presentert og oppfattet av kunden på. En markedsfører må derfor fokuserer på samspillet mellom disse to del-komponentene når de skal vurdere hvor god totalopplevelsen av markedsføringen er. Her gjelder regelen: