Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er markedskommunikasjon?

Markedskommunikasjon er ”enhver form for kommunikasjon mellom en virksomhet (bedrift, organisasjon) og et marked (kundene)”. Begrepet omfatter alle tiltak som iverksettes av en identifiserbar sender, som regel en bedrift eller organisasjon, for å informere og påvirke en gruppe mottakere i den hensikt å øke etterspørselen etter deres ideer, produkter, tjenester eller systemer

Hva er markedskommunikasjon?
Markedskommunikasjon er ethvert budskap fra en virksomhet til et marked, som igjen kommer med en reaksjon tilbake til senderen (virksomheten)

Selve begrepet kommunikasjon stammer fra det latinske ordet “kommunisere” og betyr “å gjøre felles”. Ved å kommunisere kan følelser, opplevelser, tanker og ønsker gjøres felles for flere mennesker, forutsatt at sender og mottaker tolker budskapet på samme måte. Kommunikasjon blir av den grunn sett på som et middel til fellesskap.

Markedskommunikasjon refererer med andre ord til den prosessen hvor en virksomhet kommuniserer med sitt målmarked for å fremme etterspørselen etter deres produkter og/eller tjenester. Dette involverer strategier og teknikker for å nå potensielle kunder og skape en positiv merkevareopplevelse.

Sammenhengen mellom markedsføring og markedskommunikasjon

Markedskommunikasjon utgjør også en viktig del av markedsføringbegrepet, da virksomhetens markedskommunikasjonsinnsats og verditilbud til sammen utgjør effekten av deres markedsføring. Dette kan illustreres slik: 

Markedskommunikasjon og markedsføring

Selv om markedsføring ses på som en funksjon av to del-komponenter; VERDITILBUD + MARKEDSKOMMUNIKASJON, kan del-komponentene ikke isoleres. Riktignok utgjør et konkurransedyktig verditilbud virksomhetens livsgrunnlag, men det er bruken av kommunikasjonsvirkemidlene som avgjør hvordan tilbudet blir presentert og oppfattet av kunden på. En markedsfører må derfor fokuserer på samspillet mellom disse to del-komponentene når de skal vurdere hvor god totalopplevelsen av markedsføringen er. Her gjelder regelen:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss