Domene og webhotell fra OnNet.no

Når innovasjonsstrategien skal lages er det kanskje mest grunnleggende spørsmålet som må besvares om vi skal velge en lag selv eller oppkjøps strategi for å få tak i den eller de innovasjonene vi er ute etter. Begge strategiene har sine fordeler og ulemper som må vurderes nøye før valget tas.

Lag selv strategi

En “lag selv” strategi vil si at vi velger å stå for innovasjonsarbeidet som kreves for å komme opp med den eller de ønskede innovasjonene selv (in-house), med all den risiko, støy og kostnader dette medfører. Vi kan her velge å gjøre alt selv eller velge en joint ventures for å alliere oss med partnere som kan bistå oss med innovasjonsprosessen.

Velger man denne strategien velger man den tyngste og mest risikofylte veien å gå, da vi ikke vet om vi vil lykkes, hvor lang tid dette vil ta, hvilke problemer vi vil møte, hvilken kompetanse vi vil trenge eller hvor kostbart dette vil bli.

Fordelen er imidlertid at vi lærer mens vi utvikler, slik at kompetansen forblir in-house og kan benyttes i andre sammenhenger også for å øke konkurransefortrinnene. 

Oppkjøps strategi

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.