En historisk gjennomgang
Det finnes idag over 100 lederstilteorier som prøver å finne ut hva som kjennetegner en suksessfull leder og hva som er det optimale lederskapet. Ser vi på lederstilteorienes historiske utvikling har teoriene utviklet seg gradvis frem til dagens syn på hva som er den beste lederstilen og et optimalt lederskap. Dette ved at de ofte bygger opp under hverandre som en naturlig del av en evolusjonær utvikling.
Ledelsestilenes historiske utvikling hat skjematisk settes opp slik i en matrise:
Periode | Lederstil | Karakteristikk |
Før 1930 | Typeteorier | Effektive ledere er personer som har de rette personlige egenskapene. Lederegenskaper er medfødt og kan derfor ikke læres. |
1930-1940 | Trekkteorier og den klassiske perioden | Effektive ledere er ikke bestemte av personlighetstyper, men avhengig av hvilke personlighetstrekk lederen har. |
1940-1960 | Stil- og atferdteorier | Lederskap kan læres og ikke avhengig av verken bestemte egenskaper eller trekk hos lederen, men avgjøres av hva lederen faktisk gjør og deres lederstil. Den humanistiske perioden vokste nå frem. |
1960-1980 | Situasjonsbestemt lederteori | Hva som er effektivt lederskap er situasjonsbetinget og må derfor vurderes ut i fra situasjonen. Moderne ledelse voker nå frem. |
1980-2000 | Verdibasert ledelse og den globale og teknologiske perioden | Effektiv lederskap er å utvikle en visjon og verdigrunnlag alle samler seg om, lar seg motivere av og jobber målbevisst mot å nå og følge. Globalisering, digitalisering og innovasjon vokser frem som drivkraften i utviklingen. |
Fra 2000 | Den digitale og bærekraftige perioden | Adaptiv og desentralisert ledelse med fokus på innovasjon og bærekraft. |
Før 1930: Typeteorier
Typeteoriene prøver:
å klassifisere folks personlighet i ulike personlighets kategorier som beskriver hva som karakteriserer deres personlighet.
Vår eldste ledelseteori; Store mannteorien (Great-Man Theory), er en universell typeteori. En teori som sier at kun noen få mennesker er i besittelse av de medfødte egenskapene og ferdighetene som er nødvendig for å bli en stor leder. I følge denne teorien kan ledelse ikke læres, da dette er en medfødt egenskap og ferdighet.