Innholdsfortegnelse
Hva er en lanseringsstrategi?
Når en innovasjon eller endringsprosess er ferdig utviklet må den lanseres på en suksessfull måte i markedet hvis vi snakker om en markedsinnovasjon eller endring eller internt i organsiasjonen hvis vi snakker om en organisatorisk innovasjon eller endring. Hvordan vi skal gå frem for å lansere innovasjonen eller endringen på en suksessfull måte kaller vi for en lanseringsstrategi. Lanseringsstrategien er dermed en essensiell del av forretningsstrategien for en entreprenør som skal lansere et nytt selskap og endringsledere som skal implementere en endring internt eller eksternt.
Egen eller spinn-off lansering?
Det første en innovasjonsleder som har fått ansvaret for å lede innovasjonen til en suksessfull lansering må ta stilling til er om innovasjonen skal lanseres i den eksisterende organisasjonen, f.eks. som et nytt produkt til dagens produktsortiment, eller skilles ut og lanseres som en “spinn-off” i et eget datterselskap.
Som regel lanserer vi produkt- og organisasjonsinnovasjoner gjennom dagens organisasjon, men noen ganger kan innovasjonen skille seg så mye ut fra dagens produktsortiment eller verdiskapningsprosess at det er mer hensiktsmessig å lansere den gjennom et eget datterselskap som vi setter opp spesielt for å lansere denne innovasjonen til markedet. Dette kalles i såfall en “spinn-off” og er noe vi kommer tilbake til i en egen artikkel.
Timing
Timing er som vi husker fra gjennomgangen av de 9 suksesskriteriene for innovasjon og entreprenørskap en av de ni suksessforholdene som må være på plass for å få til en suksessfull innovasjon.
Pioner, etterfølger eller kopiering
Valget vil her stå mellom å følge en pioner strategi for å få teknologisk lederskap eller velge en teknologisk etterfølger strategi, eventuelt kopiering strategi.
Teknologisk lederskap | Teknologisk etterfølgelse |
|
|
Hvilke av strategiene vi bør velge er avhengig av vår strategiske situasjon, kapital, ressurser, kompetanse og risikovillighet for å ha nevnt noe. Fordelene ved å være en pioner, dvs. først ute på markedet, eller følge en etterfølger strategi kan sammenfattes slik:
Fordeler med å være først ute: | Ulemper ved å være først ute: |
|
|
Hvilken strategi vi her bør velge kommer vi tilbake til i artikkelen om “Pioner, etterfølger eller kopiering“.