Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Med landets konkurranseevne mener vi landets evne til å hevde seg i konkurransen med andre leverandører av de aktuelle produktene og tjenestene.
Når Norge selger sin olje til utlandet, skjer det i konkurranse med leverandører fra Saudia-Arabia, Kuwait, Russland og andre oljeproduserende land. Økonomisk vekst kan derfor kun skje ved at landet forbedrer sin konkurransekraft vis a vis handels partene.
Norges konkurranseevne er i vid forstand avhengig av blant annet:
- våre naturlige ressurser
- befolkningens kunnskapsnivå og arbeidsinnsats
- produksjonsutstyret
- mellom- og sluttproduktenes kvalitet
- markedsføring og prisnivå
- institusjonelle forhold, effektivitet og tilpasningsevne i arbeids- og næringslivet.
Vi kan si at et land har god konkurranseevne så lenge de har en rimelig balanse i utenriksøkonomien, full sysselsetting og en akseptabel inntektsfordeling. En nedgang i konkurranseevnen medfører at man mister markedsandeler på hjemme og/eller utenlandsk markedet, reduserte inntekter, økt arbeidsledighet, og at man får en generelt svakere økonomi.
Et land kan imidlertid forbedre sin konkurranseevne hvis:
- lønningene eller prisene på andre produksjonsfaktorer stiger mindre enn hos handelspartene.
- Produktiviteten stiger mer enn i utlandet
- Økningen i produktenes kvalitet stiger mer enn i utlandet
- Kursen på landet valuta synker.
Hvor konkurranseutsatt bedriftene i et land er, avhenger av hvilken næring de befinner seg i.
Vanligvis skiller vi mellom:
* Skjermede næringer
Skjermede næringer møter liten eller ingen konkurranse fra utenlandske produsenter. Næringene kan være naturlig eller kunstig skjermet.
* Konkurranseutsatte næringer
Disse næringene konkurrerer med utenlandske produsenter på hjemme- eller utenlandsk markedet.
* Hjemmekonkurrerende næringer
Disse næringene konkurrerer med utenlandske bedrifter i hjemlandet.
* Eksportnæringer
Eksportnæringene konkurrerer med utenlandske bedrifter i utlandet.