Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Hvordan skal du kontrollere at målene blir nådd? Og viktigere: Hvordan skal de ulike delene av planen evalueres? Når, hvordan og av hvem?
For å kunne avdekke forbedringsområdene til ditt e-marketingprogram og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom ulike avvikanalyser. Ikke bare gir avvikanalysene deg svar på om målet er nådd eller ikke. Du får også en tilbakemelding på hva du gjør rett og galt, slik at du kan lære av dine suksesser og fiaskoer.
Uten dem er det umulig å registrere og måle vesentlige avvik fra planene, finne årsakene og rette på forholdene. Lag derfor en plan for hvordan du skal kontrollere og evaluere e-marketingprogrammet ditt og de ulike nyhetsbrevutsendelsene. Viktige måle parametre i e-marketing er:
- Open Rate (krever HTML e-poster) Hvor mange har faktisk åpnet e-posten din. Er antallet lavt har du kanskje feil målgruppe eller en lite appelerende avsenderadresse eller emnefelt.
- CTRHvor mange (%) klikket på linker i e-posten. Gir en svær god indikasjon på om det skriver er interressant for dem du henvender deg til.
- Conversion rate Hvor mange (%) av dem som klikket seg videre gjennomførte ønsket handling (kjøpt). Ikke glem målet med e-posten – gjennomfører mottakerne den handlingen du ønsker?
- Unsubcribe rate Hvor mange valgte å melde seg ut av nyhetsbrevet? Er denne veldig høy har du bommet med innholdet i e-posten. Er den veldig lav kan det tyde på at folk ikke har lest e-posten i det hele tatt – sjekk open rate!
- ROI “Return Of Investment”. Hvor mange ordre genererte denne kampanjen? Ved å inkludere en skjult link til f.eks. Google Analytics, kan man spore hvor mange av dem som mottar dine e-postutsendelser som faktisk ender med å kjøpe noe fra din nettbutikk. Av alle nøkkeltall vi har sett på, så er dette utvilsomt det viktigste. Genererer ikke kampanjene inntekter som er større enn kostnadene, er kampanjen ikke noen sukess. Målet er jo å tjene penger, ikke tape penger.
Profesjonelle e-post markedsføringsprogrammer inneholder i dag statistikk funksjoner hvor du raskt og enkelt kan hente ut disse nøkkeltallene for hver enkelt kampanje du sender ut. Et program jeg kan anbefale for å måle alle disse nøkkeltallene og som kan integreres med Google Analytics er MailOnNet programmet fra OnNet AS.
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-postmarkedsføring