Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 42 av 37 artikler om Digital markedsføring >> E-postmarkedsføring

Lesetid (240 ord/min): 2 minutter

kontroll-epostmarkedsforingHvordan skal du kontrollere at målene blir nådd? Og viktigere: Hvordan skal de ulike delene av planen evalueres? Når, hvordan og av hvem?

For å kunne avdekke forbedringsområdene til ditt e-marketingprogram og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom ulike avvikanalyser. Ikke bare gir avvikanalysene deg svar på om målet er nådd eller ikke. Du får også en tilbakemelding på hva du gjør rett og galt, slik at du kan lære av dine suksesser og fiaskoer.

Uten dem er det umulig å registrere og måle vesentlige avvik fra planene, finne årsakene og rette på forholdene. Lag derfor en plan for hvordan du skal kontrollere og evaluere e-marketingprogrammet ditt og de ulike nyhetsbrevutsendelsene. Viktige måle parametre i e-marketing er:

  • Open Rate (krever HTML e-poster) Hvor mange har faktisk åpnet e-posten din. Er antallet lavt har du kanskje feil målgruppe eller en lite appelerende avsenderadresse eller emnefelt.
  • CTRHvor mange (%) klikket på linker i e-posten. Gir en svær god indikasjon på om det skriver er interressant for dem du henvender deg til.
  • Conversion rate Hvor mange (%) av dem som klikket seg videre gjennomførte ønsket handling (kjøpt). Ikke glem målet med e-posten – gjennomfører mottakerne den handlingen du ønsker?
  • Unsubcribe rate Hvor mange valgte å melde seg ut av nyhetsbrevet? Er denne veldig høy har du bommet med innholdet i e-posten. Er den veldig lav kan det tyde på at folk ikke har lest e-posten i det hele tatt – sjekk open rate!
  • ROI “Return Of Investment”. Hvor mange ordre genererte denne kampanjen? Ved å inkludere en skjult link til f.eks. Google Analytics, kan man spore hvor mange av dem som mottar dine e-postutsendelser som faktisk ender med å kjøpe noe fra din nettbutikk. Av alle nøkkeltall vi har sett på, så er dette utvilsomt det viktigste. Genererer ikke kampanjene inntekter som er større enn kostnadene, er kampanjen ikke noen sukess. Målet er jo å tjene penger, ikke tape penger.

Profesjonelle e-post markedsføringsprogrammer inneholder i dag statistikk funksjoner hvor du raskt og enkelt kan hente ut disse nøkkeltallene for hver enkelt kampanje du sender ut. Et program jeg kan anbefale for å måle alle disse nøkkeltallene og som kan integreres med Google Analytics er MailOnNet programmet fra OnNet AS.

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-postmarkedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Implementeringstrategi for epostmarkedsføring programmetHvorfor forlater kundene deg og dine nyhetsbrev? >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-postmarkedsføring
  • Slik bruker du epost for å oppnå økt kundelojalitet og -lønnsomhet
  • Hvor mange åpner e-posten (open rate) og hvor mange vil kjøpe (CTA)?
  • Formelen for å lykkes med å tjene penger gjennom epostmarkedsføring
  • Definisjon av viktige e-postmarkedsføring begreper
  • Kundeorienterte nyhetsbrev vs. redaksjonelt uavhengige nyhetsbrev
  • E-postmarkedsføringen må integreres som en del av markedsføringsprogrammet
  • Planleggingsmodell for e-postmarkedsføring
  • Tema for nyhetsbrevet
  • Hvem skal skrive nyhetbrevene?
  • Benytt profesjonell programvare for e-postmarkedsføring
  • Målsetning: -Hva er det du ønsker å oppnå med e-postmarkedsføringen?
  • Målgruppe: Hvem er det du prøver å nå med dine nyhetsbrev?
  • E-postlister: Hvordan få tak i og administrere e-postadressene til dine nyhetsbrev?
  • På/avmeldingsskjema i nettsidene dine
  • Innholdstrategi for epostmarkedsføring programmet
  • Autoresponers og autopilot funksjoner i e-postmarkedsføring
  • Bygg budskapet i dine nyhetsbrev på en kreativ strategi
  • Emne feltet er halve jobben i et nyhetsbrev
  • Valg av angrepsvinkel, argumentasjon og illustrasjoner i nyhetsbrevet
  • Unngå «fy-ord», JavaScrip, Flash, Video og følg disse reglene for bruk av bilder og linker
  • Brødteksten i nyhetsbrevet «skal selge budskapet til mottakeren»
  • Hvordan utforme nyhetsbrevet?
  • Frekvens: Hvor ofte bør jeg sende ut et nyhetsbrev?
  • Valg av epost format for nyhetsbrevene
  • Tidspunkt: Hvilken dag og klokkeslett lønner det seg å sende ut epost?
  • Valg av avsenderadresse for nyhetsbrevet eller epostkampanjen
  • Autentisering og identifisering av epost og avsenderen
  • Bruk av sporing i epost (sporingsfunksjoner)
  • Hvilke lover og regler gjelder for masseutsendelse av epost og nyhetsbrev?
  • Bruk av avmeldingslink og avmeldingsside i dine nyhetsbrev
  • Hvordan oppstår klager på spam og hvordan unngå dem?
  • Slik unngår du at epostmeldingen blir stoppet av spam-filtrene til mottakerne
  • Hvor mange epostmeldinger kan jeg sende ut uten å bli oppfattet som en spammer?
  • Implementeringstrategi for epostmarkedsføring programmet
  • Kontroll og evaluering av e-markedsføringsprogrammet
  • Hvorfor forlater kundene deg og dine nyhetsbrev?
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.