Konfliktårsaken driver konfliktløsningen
For å løse en konflikt må vi se løsningen i sammenheng med årsaken til konflikten. Dette for å sørge for at grunnlaget (årsaken) for konflikten blir eliminert på en tilfredsstillende måte gjennom løsningen som velges. Virkemidlene vi bruker for å løse konflikten drives derfor av årsaken til konflikten.
Siden det finnes mange ulike konflikttyper som forklarer hva årsaken til en konflikt er, finnes det også mange måter å løse en konflikt på. Hvordan vi løser de ulike konflikttypene kan kort oppsummeres slik:
- Persepsjon konflikter – løses gjennom en dialog hvor alle involverte parter blir bedt om å sette seg inn i skoene til hverandre og at de blir enige om en felles tolkning av det som skaper konflikten. Resultatet blir at partene får en felles forståelse av problemstillingen, mulighetene og truslene.
- Personlige konflikter (relasjonskonflikter) – løses gjennom åpen kommunikasjon og aktiv lytting hvor partene får tid til å snakke sammen og lytte til hverandres versjoner, forventninger og behov. Her kan det ofte være hensiktsmessig å bringe inn en mekler. Resultatet blir at partene får større forståelse for den andres situasjon, empati og selvinnsikt.
- Verdikonflikter – må håndteres og løses gjennom dialog, hvor partene forsøker å forstå hverandres rasjonalitet, samtidig som de har respekt for hverandre og innser at de vektlegger ulike verdier. Krever en åpen kommunikasjon hvor partene lytter til hverandre i stedet for å forsøke å overbevise hverandre, hvor fokuset er rettet mot å finne alternative løsninger som begge parter kan akseptere.
- Interessekonflikt – løses gjennom informasjon, forhandlinger og kompromisser. Resultatet blir at partene får istand en avtale begge parter kan leve med.
- Sakskonflikter – løses gjennom dialog og problemløsning, hvor resultatet blir at partene blir enige om en løsning.
- Strukturkonflikter – løses gjennom organisasjonsendringer og organisasjonsutvikling. Resultatet blir at strukturen blir endret.
Konfliktformen og konflikttypen legger dermed føringen for hva som er den beste måten å håndtere og løse konflikten på.