Domene og webhotell fra OnNet.no

Influenser

De største influenserene i dag blir flydd verden rundt av kjente designere og kan ta flere titalls tusen kroner i betaling for et enkelt Instagram innlegg. Så hva er egentlig influenser, og hvordan har de blitt så kjente?

Definisjon

En influenser, eller opinionsleder, er et individ som har en større påvirkningskraft og innflytelse på andres holdninger og beslutninger, enn andre individer har.

”Betydningen av opinionsledere som mellomledd mellom avsender og mottaker i massekommunikasjon bygger på en antakelse om at mottakerens reaksjon vil være avhengig av opinionslederes tolkning og videreformidling av budskapet” (Pihl og Vikøren, 2012).

Influensere kan være alt fra personer med en kjent Instagram-konto, bloggere, youtubere, snapchattere og podcastere, som gjennom sin sosiale status når et stort publikum. Dette er et fenomen som vokser i stor fart, og har eksplodert på sosiale medier de siste årene. Flere og flere mennesker blir i dag kjent via sine sosiale plattformer på nett, og antall influencere stiger for hver dag som går.

Siden færre og færre i dagens samfunn stoler på selgere og informasjon som kommer fra produsenten av en vare, kan influencere være markedsførerens svar på hvordan reklamen skal bli troverdig igjen.

Influencer Marketing

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.