Eventyr og historiefortelling går ut på å fortelle en engasjerende og overbevisende historie om noe til noen. De brukes fordi de er en av de beste måtene å få en annen person til å forstå, føle og gjøre noe på.
Mennesker har fortalt hverandre historier fra tidenes morgen. Den gang de satt rundt leirbålet og drømte om godt fiske, en varm og tørr våronn og nok barn som kunne hjelpe til med å brødfø familien. Selv den dag idag engasjerer gode historier alle mennesker. Dette fordi vi ikke drives av tørre tall og statistikk, men av lyst og følelser. Vi må føle at noe er verdt det, vi må kunne se det for oss. Godt fortalte historier gjøre dette. Tegner vi et levende bilde med en god følelse rundt løsningen vi kan levere, glemmes dette ikke like lett som tørre tall.
Historiefortellinger
I likhet med eventyrene benytter vi historiefortellinger innen ledelse som markedsføring som et virkemiddel for å hjelper oss med å få orden på problemer som har med moral, trygghet, sosialisering, legitimitet og kommunikasjon å gjøre (Bolman/Deal-94).
En historie har mange fordeler i kommunikasjonssammenheng (Mossberg & Johansen,
Storytelling, 2008):