Ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. Derfor trenger vi en analysen av virksomhetens arbeidsbetingelser før det er mulig å utvikle en fornuftig kommunikasjonplan.
Mange har opp gjennom årene kastet bort enormt mye penger på kreative salgtriks for å prøve å selge noe som ikke har livets rett. Ethvert arbeid med å utvikle en kommunikasjonplan bør derfor starte med en situasjonsanalyse, hvor vi analyserer virksomhetens interne- og eksterne arbeidsbetingelser for å avgjøre om verditilbudet holder mål eller ikke.
Situasjonsanalysen er en så detaljert beskrivelse av virksomhetens verditilbud som mulig. Verditilbudet omfatter, som tidligere nevnt, alle virkemidler som innvirker på kjøperens opplevelse, i form av ofte og/eller belønninger, ved å ha med bedriften å gjøre. De klassiske konkurransevirkemidlene virksomheten har til rådighet og som kan brukes til å påvirke denne opplevelsen er de såkalte 5 – P`er:
- Product (Produktet, tjenesten, systemet)
- Price (Pris, rabatt, betalingsform og betingelser)
- Place (Distribusjon, tilgjengelighet, beliggenhet, åpningstider osv)
- Promotion (Markedskommunikasjon)
- People (De ansatte på alle nivåer, kundebehandling, holdninger, verdier, servicegrad osv)
Skal forutsetninganalysen kunne fylle sin rolle, må markedstilbudets beskrives med kundens øyne – ikke bedrifts egne. Det er normalt stor forskjell på hvordan bedriften oppfatter seg selv og hvordan omgivelsene ser på dem. Husk i denne sammenheng at ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. Legg derfor ned så mye arbeid i situasjonsanalysen og oppgavediagnosen som er nødvendig for å redusere den usikkerheten som måtte finnes rundt beslutningssituasjonene.
Første oppgave er å beskriv verditilbudet, sett med kundens øyne. Dette gjøres slik: