Hva er brukerdrevet innovasjon?
Brukerstyrt innovasjon, også kalt co-creation (samskaping), vil si at vi hører på brukerne (kundene) og lar deres ideer styre organisasjons- og produktutviklingen, eller som Hoholm & Huse (2008) sier det:
«Brukerdrevet innovasjon er å utnytte brukernes kunnskap til å utvikle nye produkter, tjenester og konsepter».
Brukerdrevet innovasjon er en tilnærming der innovasjonsprosessen er sterkt påvirket og styrt av brukerne selv. I stedet for at organisasjonen alene utvikler nye produkter og tjenester basert på antatte behov, blir brukerne aktivt involvert i utviklingsprosessen for å sikre at resultatene virkelig tilfredsstiller deres krav og ønsker.
Brukerdrevet innovasjon setter brukerne i sentrum av innovasjonsprosessen, noe som sikrer at sluttproduktene er i tråd med deres faktiske behov og ønsker. Dette kan føre til mer relevante og suksessrike produkter og tjenester, samtidig som det fremmer en sterkere forbindelse mellom organisasjonen og dens brukere.
De fleste vellykkede innovasjonsprogrammer er i dag en kombinasjon av brukerstyrt- og medarbeiderstyrt innovasjon, mens ledelsesbasert-, trendbasert- og konkurrentbasert innovasjon brukes mest for å treffe de riktige strategiske beslutningene for virksomhetens innovasjons retning.
Brukerstyrt innovasjon går ut på å legge til rette for at kundene skal bli interessert i produktet og tenke innovasjon og produktutvikling. Skal slik form for innovasjon lykkes må organisasjonen lage arenaer hvor ideer kan kommuniseres. Arenaer som idag ofte brukes er sosiale medier, egne nettsider, fokusgrupper og dybdesamtaler.
Definisjon
Professor Von Hippel, professor ved MIT-Massachusetts Institute of Technology i Cambridge, var den første som tok i bruk begrepet brukerdrevet innovasjon. Han definerte brukerdrevet innovasjon som:
”Innovasjon skapt av brukeren for å innhente en høyere verdi i motsetning til kommersielle innovasjoner som foregår innad i selskaper”.
Brukerdrevet innovasjon vil si at det er brukeren kommer med ideen til innovasjonen eller prosessen som driver utviklingen av produktet eller tjenesten, istedenfor interne ressurser i organisasjonen. Brukerne har dermed gått fra å være passiv tilskuer til å bli aktiv medspiller i innovasjonsprosessen. Det er dette som skiller brukerdrevet innovasjon fra de andre innovasjonsformene.