Vi har alle hørt uttrykket og rådet alle eiendomsmeglere gir sine kunder: “Location, location, location” er de tre viktigste vurderingskriteriene når vi skal kjøpe eller leie eiendom, enten som privatpersoner (bolig) eller bedrift (næringslokaler). Også i Servicescape er beliggenheten ansett som det viktigste enkeltfaktoren i bedriftens fysiske omgivelser. Valg av beliggenhet er dermed viktig i all tjenstedesign og verdiskapningsprosess, da det kan avgjøre bedriftens suksess.
Skal du f.eks. åpne en kiosk eller en bensinstasjon er valget kritisk. Mindre viktig er valget hvis du skal starte et Internettfirma som lever av nettjenestene de tilbyr sine kunder.
Årsaken til at beliggenhet har stor betydning skyldes at kundene har faste vaner for innkjøp eller høye kostnader knyttet til transport til butikken. I dagens samfunn ønsker kundene heller ikke å måtte bruke mer tid enn nødvendig på å foreta innkjøp, og da spesielt innkjøp av nødvendighetsvarer, dagligvarer og forbruksvarer.
Hva avgjør valg av beliggenhet?
Valg av beliggenhet er i praksis først og fremst et spørsmål om: