Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 14 av 15 artikler om Forretningsmål og -strategi
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Dreier forretningsplanen seg om forretningsstrategien til et nytt forretningskonsept eller en ny virksomhet, kreves det samtidig at forretningsstrategien angir en lansering strategi som forteller hvordan konseptet/virksomheten skal lanseres i markedet.

Valget vil her stå mellom å følge en teknologisk lederskap eller teknologisk etterfølger strategi.

Teknologisk lederskap Teknologisk etterfølgelse
  • Kostnadfortrinn
    a) Billig produktkonstruksjon
    b) Først på læring kurven
    c) Billigere måter å utføre verdiaktivitetene på
  • Differensiering
    a) Nytt produkt som øker verdien for kjøper
    b) Fornye i andre aktiviteter for å øke kundeverdien
  • Kostnadfortrinn:
    a) Lære av lederens erfaring
    b) Unngå produktutviklingskostnader ved etterligning
  • Differensiering:
    a) Tilpasse produkt eller levering system mer nøyaktig til kundens behov ved å lære av lederens erfaring

Hvilke av strategiene bedriften bør velge, avgjøres ved å sette fordelene opp mot ulempene:

Fordeler med å være først ute: Ulemper ved å være først ute:
  • Ren nome
  • Sikre seg en stilling i markedet
  • Byttekostnader
  • Valg av distribusjonskanaler
  • Intern læring kurve
  • Gunstig adgang til ressurser
  • Definisjon av standarder
  • Pionerkostnader
  • Usikker etterspørsel
  • Endringer i kundebehov
  • Investeringer i noe som fort blir ”gammelt”
  • Teknologisk omslag
  • Billige etterligninger

Ha dette i bakhodet når du skal definere ditt databehov og innhente dataene som skal danne grunnlaget for situasjonsanalysen, så unngår du å komme i den situasjon at du mangler viktig bakgrunns/beslutninginformasjon senere i strategiprosessen.

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << Hvordan velge rett forretningstrategi?Implementeringstrategi >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsmål og forretningstrategi
  • Sammenhengen mellom mål – strategi – analyse
  • Forretningsmål
  • Resultatmål for selskaper
  • Resultatmål for selvstendige resultatenheter
  • SMART og HD Cord krav til et mål
  • Forretningstrategi
  • Konkurransefortrinn
  • Miles og Snows generiske forretningsstrategier
  • Porters generiske konkurrentstrategier
  • Strategiske retninger for den strategiske kjernen
  • Strategiske hovedhindringer
  • Hvordan velge rett forretningstrategi?
  • Lansering strategi
  • Implementeringstrategi
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Forretningsmål
    Mens forretningsideen, visjonen og misjonen er kvalitative mål virksomheten skal jobbe langsiktig mot, angir forretningsmålet hvilke kvantitative mål som skal nås innen utgangen av planperioden.
    Implementeringstrategi
    Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør.
    Resultatmål for selskaper
    Hvordan måle og vurdere resultatene (prestasjonen) til en virksomhet, en divisjon, avdeling eller andre enheter i en organisasjon?
    Miles og Snows generiske forretningsstrategier
    Tre generiske forretningsstrategier (Prospector, Defender og Analyser) og en ikke så suksessfull (Reactor) som de fleste virksomheter benytter seg av.
    Konkurransefortrinn
    Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.
    Strategiske retninger for den strategiske kjernen
    En gjennomgang av hvilke strategiske retninger den strategiske kjernen kan velge i følge Porter.
    Hvordan velge rett forretningstrategi?
    Strategi handler om et sett med valg som gjøres for at bedriften skal få en unik posisjon og varige konkurransefortrinn.
    Bærekraftig utvikling
    Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.