Title og Meta Description angir hva som skal vises i SERP
Søker du etter “eStudie” i Google får du opp dette søkeresultatet.
Hvis du lurer på hvor Google får tak i overskriften og beskrivelsen av nettsiden som vises i søkeresultatet så er svaret:
“Den klikkbare overskriften i søkeresultatet får Google tak i gjennom å vise title-taggen til en bestemt nettside, mens beskrivelsen kommer fra nettsidens meta-description som er angitt sammen med title-taggen i nettsidens HEAD-seksjon”.
Som du skjønner så bestemmer du selv hvilken overskrift og beskrivelse av en bestemt nettside som skal vises i søkeresultatene til Google. Hva som skal vises bestemmer du selv ved å angi nettsidens ønskede:
- Title-tag: Nettsidens klikkbare overskrift. En angivelse av hva denne nettsiden omhandler
- Meta-Description: Beskrivelsen som vises sammen med title-taggen i søkeresultatene til Google.
Av den grunn er disse to taggene ekstremt viktig og noe du må bruke mye tid på for å vekke folks interesse for din nettside.
Title tag – den viktigste enkeltfaktoren
Nettsidens title tag er den viktigste enkeltfaktoren som avgjør nettsidens rangering i søkemotorene, sammen med selve tekstmengden om dette temaet på nettsiden.
Title-taggen er også den eneste taggen som påvirker din “click-through-rate“. Det vil si hvor mange som klikker på linken til din side i søkeresultatene. Dette ved at title-taggen er den klikkbare overskriften som kommer opp i søkeresultatene til Google, mens meta-description er beskrivelsen til overskriften som kommer opp i søkeresultatene (se illustrasjonen under).
Alle søke roboter betrakter sidens “TITLE” som den mest beskrivende delen av siden. I denne sammenheng er det verdt å merke seg at søkemotorene vil plassere de sidene som har søkeordet i sidens “Title” foran de sidene som kun har søkeordet i selve teksten i nettsiden. Dette gjør Title taggen til den viktigste enkeltfaktoren for nettsiden rangeringen i søkemotorene.