Innholdsfortegnelse
Hva er Sti-Mål Ledelse (Path Goal Theory)?
Den amerikanske ledelsesforskeren Robert House utviklet Sti-mål teorien (Path-Goal Theory) i 1971. Som navnet antyder tar teorien for seg hvordan lederen kan hjelpe sine medarbeidere med å finne de beste veiene (stiene) til det endelige målet gjennom tilrettelegging og fjerning av hindringer. Teorien er basert på forventningsteorien om motivasjon, som antyder at folk er motiverte til å jobbe mot mål når de tror at innsatsen vil føre til ønskede resultater.
Lederen sin rolle
Lederens hovedrolle er å bistå sine ansatte i å oppnå sine mål ved å tydeliggjøre stien til målene og gjøre det enklere å nå dem.
For å få til et godt samspill mellom lederen og situasjonen, må lederen være i stand til å variere sin egen atferd og tilpasse lederstilen sin til situasjon på en måte som har gunstig effekt på medarbeidernes prestasjoner. Jo flere hindringer og fallgruver lederen klarer å fjerne, desto lettere er medarbeiderens vei mot det ønskede målet, er teoriens budskap.
Sti-mål teorien er ikke en personlighetsteori, men den sies likevel at de ansattes personlighet kan ha betydning for hvordan de oppfatter de fire lederstilene.
Motivasjon og ytelse
Teorien bygger på forventningsteorien om motivasjon, som foreslår at de ansattes motivasjon avhenger av:
- Forventning: Troen på at innsatsen vil føre til ønsket ytelse.
- Instrumentalitet: Troen på at ønsket ytelse vil føre til en bestemt belønning.
- Valens: Verdien den ansatte tillegger belønningen.
Sti-mål teorien bygger på forutsetningen om at medarbeiderne er motiverte til å gå veien selv, under lederens vinger, for å nå målet. Denne grunnleggende antakelsen om at de medarbeiderne er motiverte gir en forventning om at man kommer til å lykkes i å nå målet.
House og Dressler (1974) poengterer at medarbeidere vil akseptere lederens stil og gjøre en innsats så lenge de tror at lederens atferd vil medføre positive resultater for dem.