Bruk 80% av tiden på å finne dine søkeord!
Søkemotoroptimalisering går ut på å bli funnet i Google (og Yahoo og Bing) på de søkeordene og søkeuttrykkene som er viktig for nettstedet. Disse søkeordene og søkeuttrykkene kaller vi for “søkeord” i SEO sammenheng.
Siden det er umulig å starte arbeidet med å søkemotoroptimalisere en nettside før vi vet hvilke søkeord vi ønsker å bli funnet på, må vi starte arbeidet med å plukke ut de søkeordene vi tror eksisterende og potensielle kunder (målgruppen) vil søke på når de leter etter det vi kan tilby dem.
Dette arbeidet er så viktig at vi anbefaler at du bruker:
“80% av all tiden du har satt av til søkemotoroptimalisering på plukke ut dine viktigste søkeord”.
Husk i denne sammenheng at de ordene du mener er mest beskrivende for din virksomhet, sjelden er de ordene og ordkombinasjonene surferne bruker som søkekriterier. Det gjelder derfor å sette seg inn i brukernes ståsted når vi skal velge søkeordene til våre nettsider.
Hvilke søkeord og søkeuttrykk bør velges?
De rette søkeordene og søkeuttrykkene er de søkeordene og søkeuttrykkene som brukerne (målgruppen) benytter seg av når de søker i Google etter det du tilbyr dem. Det er disse ordene som skaper trafikk til dine nettsider og penger i kassa. De er derfor våre viktigste søkeord.
Hvordan finne mine søkeord og søkeuttrykk?
Det gjelder her å se problemstillingen med kundens øyne. Vi må derfor prøve å sette oss inn i kundens sko og tenke som en potensielle søkere i Google: