Innholdsfortegnelse
Hva er SERP?
SERP er en forkortelse for:
“Search Engine Result Page”.
SERP viser med andre ord til søkemotorenenes søkeresultat sider. Er du eier at et nettsted ønsker du ikke bare at nettsidene dine skal bli funnet i Google sine søkeresultat når noen søker etter noe du kan tilby dem. Du ønsker aller helst å komme først i disse søkeresultatene eller i det minste på førstesiden av Google sine søkeresultater.
Hva legger Google vekt på når de skal rangere søkeresultatene i SERP?
Hvilke nettsider som skal vises på førstesiden i Google sine søkeresultater avgjøres av Googles algoritme. Denne eller rettere sagt disse algoritmene har endret seg mye siden Google ble etablert på slutten av 1990-tallet. De grunnleggende prinsippene gjelder imidlertid fortsatt, da formålet med søkemotorene fortsatt er å finne det innholdet folk søker etter.
Google sine algoritmer endres konstant
Googles Panda-oppdateringen i 2011 blir av mange sett på som en av de viktig driver for bransjens glidning mot innholdsmarkedsføring og SEO. Oppdateringen gjorde at Google begynte å vektlegg «autoriteter»/«relevans» i større grad enn tidligere. Dette fikk konsekvenser for enhver aktør som ønsket å være synlig overfor sitt publikum i Google. Innhold måtte fra nå av framstå som svært godt på sitt felt/tema for at andre aktører skulle velge å lenke til det respektive innholdet. Jo flere lenker, jo høyere autoritet, som igjen resulterte i aktørens plassering i Googles organiske søkeresultat.
Selv om Panda oppdateringene endret algoritmene mot å legge større vekt på originalt innhold og nettstedets tillit, har det også vært flere andre større endringer i algoritmene til Google som har påvirket søkeresultatene frem til 2021.
Først ble sikkerheten til dine nettsider inkludert i algoritmen som avgjør din SERP plassering. Noe som i praksis betyr at du idag må ha et gyldig SSL sertifikat som beskytter nettsidene dine for at du skal kunne få en god SERP plassering.
Dernest ble brukervennligheten satt i høysete. Skal nettsidene dine få en topp plassering i SERP idag må de vises like godt på en mobil som på en desktop. Faktisk legger Google større vekt på din mobil-versjon av nettsiden enn din desktop versjon, da folk flest idag bruker mobilen når de er på Internett. Som en del av brukervennlighet vurderingen til Google vurderer Google idag også hvor raske nettsidene dine er. Jo raskere sidene dine er, jo bedre rangering vil de også få i SERP.
Sandbox
Domener som nettopp er blitt registrert har i utgangspunktet INGEN tillit hos Google, da de ikke har noe historie å vise til. Google setter derfor alle nyregistrerte domener i “SANDBOX” til de har fått anledning til å sjekke nettstedet skikkelig for innhold, malware o.l., samt kontrollert innholdets originalitet og opphavsrettighetene til materiellet som legges ut. Hvor lang tid det tar før domene forlater “Sandbox” er ukjent, men normalt tar dette minst 1 måned.