Domene og webhotell fra OnNet.no

foredrag

Hva er “Say, Do, Make” metoden?

“Say, Do, Make” metoden er en forsknings- og innovasjonsteknikk brukt for å forstå brukernes behov og atferd ved å observere hva de sier, hva de gjør, og hva de lager. Denne metoden kombinerer ulike typer data for å gi en helhetlig forståelse av brukernes opplevelser, ønsker og utfordringer på et dypt nivå for å skape løsninger som virkelig møter deres behov og forventninger.

Beskrivelse av “Say, Do, Make” metoden

  1. Say (Hva brukerne sier) – Samle inn informasjon om brukernes oppfatninger, meninger, ønsker og selvrapporterte erfaringer gjennom intervjuer, fokusgrupper og spørreundersøkelser. Vi kan f.eks. spørre brukerne om hvordan de opplever en bestemt tjeneste, hva de liker og misliker, og hvilke forbedringer de ønsker.
  2. Do (Hva brukerne gjør) – Observere brukernes faktiske handlinger og atferd i naturlige omgivelser for å identifisere uoverensstemmelser mellom hva de sier og hva de gjør. Vi benytter oss her av observasjoner, atferdsstudier og brukertesting. F.eks. kan vi observere hvordan brukerne benyttet et produkt i sitt eget hjem, og noter ned eventuelle problemer de støter på eller uventede måter de bruker produktet på.
  3. Make (Hva brukerne lager) – Engasjere brukerne i kreative prosesser for å lage prototyper eller mock-ups av løsninger som adresserer deres behov og utfordringer. Verktøy vi benytter oss av her er co-creation workshops, prototyping og brukerdrevne designaktiviteter. Vi kan f.eks. arranger en workshop hvor brukerne får tilgang til materialer og verktøy for å lage prototyper av forbedrede versjoner av et produkt.

Eksempler på bruk av “Say, Do, Make” metoden

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss