For å kunne rekruttere nye medarbeidere til virksomheten må vi bestemme oss for hvilken rekrutteringskanal vi ønsker å benytte.
Innholdsfortegnelse
Hva er en rekrutteringskanal?
Med rekrutteringskanal menes:
“Alle enkeltmedier og nettverk som kan benyttes for å rekruttere nye medarbeidere”.
En grovsortering er å skille mellom:
- Intern rekruttering – rekruttering internt i organisasjonen
- Ekstern rekruttering – rekruttering utenfor organisasjonen, også kalt offentlig rekruttering.
Det vanligste er å starte med intern rekruttering før man går videre med ekstern rekruttering hvis ingen gode kvalifiserte kandidater finnes internt. Det meste effektive er å kombinere både intern og ekstern rekruttering i rekrutteringsprosessen.
Start alltid med intern rekruttering
Start alltid med intern rekruttering, da den ledige stillingen kan være et viktig videre steg i karrieren for en av medarbeiderne i bedriften. De som allerede jobber i bedriften kjenner du allerede. Noe som reduserer sjansene for feilrekruttering vesentlig. Gis man ikke de som allerede jobber i virksomheten sjansen til å søke på den ledige stillingen er dette en mistillit erklæring mot de som allerede jobber i virksomheten. Noe som virker svært demotiverende på de som allerede jobber i virksomheten. En bedre strategi er å vise dagens medarbeidere at de kan bygge en karriere i virksomheten ved å bli og søke på de mulighetene som dukker opp.
Les mer: Intern og ekstern rekruttering
Betalte og ikke-betalte kanaler
Foruten å skille mellom intern og ekstern rekruttering, kan vi skille mellom:
- Betalte rekrutteringskanaler – rekrutteringskanaler hvor vi må betale penger for å bruke dem. F.eks. annonser i ulike medier.
- Ikke-betalte rekrutteringskanaler – rekrutteringskanaler som det ikke koster noe å benytte. F.eks. ulike sosiale nettverk.
De mest effektive rekrutteringskanalene er de ikke-betalte rekrutteringskanalene, men når de ikke klarer å komme opp med de kandidatene vi ønsker oss må vi benytte de betalte rekrutteringskanalene i kombinasjon med de ikke-betalte rekrutteringskanalene.
Ikke-betalte rekrutteringskanaler
Sosiale nettverk og arbeidstrening er de to viktigste ikke-betalte rekrutteringskanalene.
Sosiale nettverk
De finnes mange ulike typer sosiale nettverk. En grovsortering er å skille mellom (Leung, 2006):
- personlige sosiale nettverk
- forretningsnettverk.
Personlige sosiale nettverk
Personlige sosiale nettverk er nettverk som består av familie, slekt, venner og andre bekjente som du har blitt kjent med gjennom ulike sosiale interaksjoner (Dubini & Aldrich, 1991, i Leung & al., 2006). Disse nettverkene er nettverk hvor deltakerne i nettverket har en lik sosial bakgrunn (Aldrich, 1999).
Denne rekrutteringskanalen er spesielt mye brukt blant selskaper i etableringsfasen, da nyetablerte selskaper normalt ikke har ressurser til å satse på de tradisjonelle rekrutteringskanalene. Personlige sosiale nettverk koster ingenting å benytte. De er derfor mye brukt av nyetablerte selskaper.
Forretningsnettverk
Forretningsnettverk er alle du og dine medarbeidere kjenner gjennom jobben og som ikke har noe med ditt personlige sosiale nettverket å gjøre. Dette er personer vi kun har et profesjonelt forhold til. Dette er en meget effektiv rekrutteringskanal for å rekruttere personer til høyere stillinger, da referansene vi får fra disse betyr mer enn andre referanser.