Domene og webhotell fra OnNet.no

Organisk vekst er den vanligste formen for vekst, og vil si at virksomheten:

Oppnår markedsvekst innen sitt eksisterende forretningsområde uten at det foretar oppkjøp eller fusjonering med ett annet selskaper.

Hva er grunnlaget for varig organisk vekst?

  • Innovative og attraktive produkter
  • Effektivt og skalerbart leveranseapparat
  • Tilfredse kunder
  • Marked i vekst
  • Akseptabel konkurranse
  • Sterk markedsføring og salg
  • Kompetente og engasjerte medarbeidere
  • Visjonær ledelse
  • Eiere som prioriterer vekst framfor kortsiktig fortjeneste
  • Finansiering av økende arbeidskapital

Organisk vekst strategier

Det finnes mange organisatoriske strategier en virksomheter kan velge å ta for å oppnå organisatorisk vekst, da man kan velge å vokse vertikalt, horisontalt eller kombinere begge strategiene.

De vanligste og minst risikofylte organiske vekststrategiene er å velge en horisontal vekststrategi. Som vi husker fra gjennomgangen av de horisontale vekststrategene finnes det her flere grunnstrategier å velge mellom. Ser vi bort fra vekst gjennom produktutvikling som går ut på å lansere nye produkter for å dekke flere kundebehov og som blir behandlet i en egen artikkel om vekst gjennom innovasjon, kan markedsvekst skje gjennom markedsutvikling og markedsutvidelse. 

singel-multi-kanalstrategi

Begge deler er mulig gjennom å velge vekst gjennom en:

  • Singel kanalstrategi
  • Multikanalstrategi

Singelkanal strategi

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.