Organisk vekst er den vanligste formen for vekst, og vil si at virksomheten:
Oppnår markedsvekst innen sitt eksisterende forretningsområde uten at det foretar oppkjøp eller fusjonering med ett annet selskaper.
Hva er grunnlaget for varig organisk vekst?
- Innovative og attraktive produkter
- Effektivt og skalerbart leveranseapparat
- Tilfredse kunder
- Marked i vekst
- Akseptabel konkurranse
- Sterk markedsføring og salg
- Kompetente og engasjerte medarbeidere
- Visjonær ledelse
- Eiere som prioriterer vekst framfor kortsiktig fortjeneste
- Finansiering av økende arbeidskapital
Organisk vekst strategier
Det finnes mange organisatoriske strategier en virksomheter kan velge å ta for å oppnå organisatorisk vekst, da man kan velge å vokse vertikalt, horisontalt eller kombinere begge strategiene.
De vanligste og minst risikofylte organiske vekststrategiene er å velge en horisontal vekststrategi. Som vi husker fra gjennomgangen av de horisontale vekststrategene finnes det her flere grunnstrategier å velge mellom. Ser vi bort fra vekst gjennom produktutvikling som går ut på å lansere nye produkter for å dekke flere kundebehov og som blir behandlet i en egen artikkel om vekst gjennom innovasjon, kan markedsvekst skje gjennom markedsutvikling og markedsutvidelse.
Begge deler er mulig gjennom å velge vekst gjennom en:
- Singel kanalstrategi
- Multikanalstrategi