Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Det er nå på tide å skrive en ny oppdatert forretningsplan som oppsummerer alle de endringene i forretningsmodellen, verdikjeden, strategiene og del-planene som så langt er tatt i forbindelse med utviklingen av den nye hybride-verdikjeden.
Forretningsplanens funksjon er å fungere som en overordnet plan for virksomheten. Det er derfor viktig at denne planen er oppdatert med alle de endringene som er gjennomført. Gjøres ikke dette vil det ikke lenger være noen sammenheng mellom liv og lære.
Siden forretningsplanen er det mest sentrale dokumentet i enhver organisasjon har jeg også skrevet en egen artikkelserie om forretningsplanen som jeg anbefaler at du leser for å være sikker på at du skriver denne planen korrekt og får med alle de essensielle delene som bør inngå i dette dokumentet.
Husk bare at det ikke bare forretningsplanen som trenger å bli oppdatert med endringene som er gjennomført eller planlagt gjennomført. Endringene vil påvirke hele eller store deler av organisasjonen. Del-planene til de ulike delene av organisasjonen må derfor også oppdateres av den som er ansvarlig for planens innhold.
Markedssjefen må oppdatere markedsplanen, økonomisjefen må oppdatere økonomiplanen, salgssjefen må oppdatere salgsplanen osv. osv.
Du leser nå artikkelserien: Hybrid-verdikjede