Hva er en markedssjef?
Markedssjefen er ansvarlig for markedsavdeling og markedsføringfunksjonen til virksomheten. Det vil si alle markedsføring og arbeidsoppgavene som inngår i kundeperspektivet.
Den engelske betegnelsen for markedssjef er chief marketing officer, eller CMO som denne tittelen forkortes til. I mindre norske virksomheter kalles markedssjefen også for markedsansvarlig hvis vedkommende ikke har personalansvar.
Plassering i organisasjonen
Markedssjefen er en mellomleder og rapporterer normalt til administrerende direktør (daglig leder). I større virksomheter med en egen salgsavdeling som ledes av en egen salgssjef, rapporterer salgssjefen normalt til markedssjefen som har ansvaret med å koordinere salgsinnsatsen med den øvrige markedsinnsatsen.
I større bedrifter samarbeider også markedssjefen med produktsjefen eller produktutvikleren for å sørge for at virksomhetens fremtidige produkter og tjenester blir utviklet i tråd med kundens behov, krav, ønsker, erfaringer og forventninger.
Markedssjefen har ansvaret for at markedsmålet topp-ledelsen har satt blir nådd. Normalt er markedssjefen med i dialogen som leder frem til den endelige markedsmålet. Markedssjefens oppgave er så å bryte dette overordnede målet til mindre håndgripelige, realistiske og målbare del-mål for de ulike delene av markedsføringen og markedsavdelingen. Inkludert sette opp et markedbudsjett som viser hvilke inntekter virksomheten vil få og hvilke markedsføringskostnader som vil oppstå for å generere disse inntektene.