Innholdsfortegnelse
Strategisk ledelse er å skape konkurransefortrinn
Strategisk ledelse er å formulere og implementere strategier som gjør det mulig å utvikle og opprettholde konkurransefortrinn. For å definere hva strategisk ledelse er må vi svare på følgende spørsmål:
”Hva er et konkurransefortrinn og hva skaper dem?”
Ressurser + evner = Konkurransekraft
Mange setter likhetstrekk mellom konkurransekraft og konkurransefortrinn. Selv som begrepene har mange likhetstrekk, må vi skille mellom dem. La oss starte med å definere hva konkurransekraft er før vi tar for oss hva konkurransefortrinn er, så du skjønner forskjellen mellom begrepene.
Konkurransekraft kan defineres som “summen av virksomhetens ressurser og evner”.
Brukes virksomhetens ressurser riktig kan dette gi store verdier og konkurransefortrinn. Det samme kan virksomhetens samlede evner gjøre. Vi kan dermed si at virksomhetens konkurransekraft er en funksjon av:
“hvordan virksomheten bruker sine ressurser og evner i verdiskapningprosessen og markedsføringen av dette verditilbudet”.
Hva er et konkurransefortrinn?
Med konkurransefortrinn menes:
”Unike egenskaper ved et verditilbud som konkurrentene ikke har og som kundene oppfatter som viktige når de skal velge et produkt eller tjeneste”
Med verditilbud menes: ”Summen av alle kundeverdier et produkt eller tjeneste har som er viktige for kunden når de skal anskaffe, bruke og evaluere ett produkt eller tjeneste”.
Med kundeverdi menes: ”Alt kunden legger vekt på i forbindelse med anskaffelse og bruk av produktet (på et psykologisk, sosialt og funksjonelt nivå)”.
Konkurransefortrinn vil si at virksomheten har noe som ikke konkurrentene har, at de har noe som gjør virksomheten bedre enn konkurrentene eller at de kan gjøre noe som konkurrentene ikke kan, og som kunden samtidig verdsetter. Verdsetter kunden ikke dette er det ikke noen konkurransefortrinn. At kunden må verdsette fordelen vil si at konkurransefortrinnet må tilføre verditilbudet en viktig kundeverdi konkurrentene ikke kan.