Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er Kognitivisme (kognitiv læringsteori)?

Kognitivisme er en psykologisk retning som fokuserer på mentale prosesser som er involvert i læring, tenkning, oppfatning, problemløsning, og hukommelse. I motsetning til behaviorisme, som hovedsakelig ser på observerbar atferd, undersøker kognitivisme de indre mentale prosessene som påvirker hvordan mennesker forstår og interagerer med verden.

Innenfor kognitivismen er mennesket et aktivt vesen som ikke kun responderer på ytre stimuli. Kognitiv læringsteori tar utgangspunkt i at læring er situasjonsbestemt og at den skjer inne i hodet til individet. Mennesket er grunnleggende nysgjerrig og ønsker å få mer kunnskap som settes inn i et system og en sammenheng. Teorien skiller seg fra behaviorismen nettopp ved at individet er aktiv deltaker i egen læring, og at læringen preges av individuell problemløsning og oppgaveløsning.

Kunnskapssynet er rasjonalistisk (Dysthe, 1999), noe som fører til at kunnskapen må være inkorporert i, og bygge på tanker og fornuft (Magee, 1999). Indre motivasjon står også sentralt i kognitiv læringsteori. Kunnskap er noe som overføres, lagres og bearbeides. Individet reagerer ikke automatisk på stimuli, men tolker og vurderer – og ser etter sammenhenger i tilværelsen.

Kognitiv læringsteori gir en omfattende forståelse av de mentale prosessene involvert i læring. Ved å forstå og anvende prinsippene i kognitiv læringsteori, kan lærere og pedagoger bedre støtte elevenes læringsprosesser og forbedre deres utdanningsresultater.

Grunnleggende prinsipper i kognitivisme og kognitiv læring

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss