Domene og webhotell fra OnNet.no

Kognitiv læring, også kalt innsiktlæring, skiller seg fra atferdlæring på mange måter. Spesielt gjelder dette måten vi lærer og husker det vi lærer. I denne artikkelen gir jeg en kort gjennomgang av de viktigste læringsprinsippene, reglene og rådene for best mulig kognitiv læring.

Skap interesse og forståelse

Første bud for å huske noe er å forstå hva du har lært. Noe som krever innsikt i hvordan lærdommen kan brukes i praksis. Fokuser derfor på å forstå det du leser istedenfor å nå et bestemt antall leste sider en dag. Det er bedre å lese og forstå 25 sider, enn å lese 100 sider hvor du kun forsto 25 av dem. 

Vi husker det som skiller seg ut

Hvis det som læres skiller seg ut fra det du allerede kan, eller fra det som senere læres, reduseres også sjansen for interferens. Hvordan kan du så sikre seg at det som læres har høy grad av distinktivitet? Enkelte mener at distinktivitet er et produkt av dyp bearbeiding hvor vi tar stilling til meningsinnholdet og prøver å relatere den nye informasjonen til noe vi allerede kan eller vet.

Lær gjennom flere kanaler

Forskning viser at vi lærer og husker best det vi lærer gjennom flere kanaler, f.eks. gjennom lærebøker og lydbøker eller gjennom film og diskusjoner. Av den grunn bør du prøve å kombinere så mange lærekanaler som mulig for å skape innsikt, forståelse og langtidshukommelse. Hold deg f.eks. ikke bare til en lærebok, da dette kun gir den en forfatters syn på emnet. Kombiner flere lærebøker som angriper emnet fra forskjellige vinkler og ståsted for å skape forståelse og innsikt om det du leser.  Skriv så til slutt egne notater fra det du nettopp har lest for senere repetisjoner. 

Visualiser lærdommen

Forskning viser at vi tenker og husker i form av bilder og assosiasjoner – ikke i form av ord og beskrivelser av fenomener. Av den grunn lønner det seg alltid å prøve å visualisere det du nettopp har lest for å være sikker på at du aldri glemmer dette. Lag egne illustrasjoner, modeller og tankekart over det du har lest. Dette gjør at du får visuelle bilder av det du nettopp har lært. Visuelle bilder som du har laget selv.

Lag tankekart

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.