Når vi skal vurdere hvilken påvirkningseffekt et budskap har på en mottaker er det ikke nok å bare vurdere budskapets innhold og hvem som er senderen av budskapet. Minst like viktig er informasjonskilden budskapet til senderen bygger på. Spesielt hvis budskapet prøver å formidle faktainformasjon. Informasjonskilden senderen bygger sitt budskap på må derfor inkluderes som en del av den lineære kommunikasjonsmodellen for å få et fullstendig bilde av hvordan kommunikasjonsprosessen fungerer.
Informasjonskilden avgjør ofte budskapets troverdighet
Er du 13 år og spiller fotball, uten å ha klart å komme på laget i en eneste kamp denne sesongen, vil du kanskje ikke ha så mye tillit til din mor hvis hun sier at du kommer til å spille spiss i kampen i morgen. Spesielt siden du vet at hun ikke kan noe som helst om fotball. Sier hun imidlertid at treneren din ringte henne og bad deg ta med deg fotballstøvlene på kampen i morgen fordi du skal spille spiss i kampen vil budskapet hennes få en helt annen troverdighet. Hvilken informasjonskilde senderen bygger sitt budskap på avgjør til syvende og siste budskapets troverdighet.