Domene og webhotell fra OnNet.no

Verdens flagg

Gå internasjonalt eller bli hjemme – en viktig strategisk beslutning

Å etablere bedriften i et nytt utenlandsk marked med bedriftens produkter eller tjenester er en viktig strategisk beslutning. Ikke bare er dette markedet ukjent for bedriften, men bedriften mister også fokus på sitt hjemmemarked hvis de ekspanderer til flere land og siden en slik ekspansjon kreves store ressurser i form av tid, kompetanse og penger kan konsekvensene bli store hvis satsingen mislykkes. Av den grunn er dette en viktig strategisk beslutning som krever kompetanse og nøye forberedelser for å lykkes.

Det første som må avklares er å avgjøre om bedriften skal gå inn i det nye markedet eller ikke. Dernest må bedriften avgjøre på hvilken måte de skal gå inn i dette markedet og hvilken inngangsstrategi de skal velge.  De må kort sagt lage en global strategi.

Hva avgjør strategivalget?

internationalisering
Modell for strategivalg i internasjonale markeder (Kilde: Solberg 2009)

Strategivalget i internasjonale markeder må baseres på en vurdering av:

  1. industriens globalitet
  2. virksomhetens internasjonaliseringsevne

Industriens globalitet

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss