Hva er Idag/igår/imorgen-metoden?
Idag/igår/imorgen-metoden er en analysemetode og spørreteknikk vi benytter i forbindelse med strategisk planlegging og for å avdekke kundebehov.
Spørreteknikk
Idag/igår/imorgen-metoden kan benyttes i en salgssamtale i forbindelse med behovsanalysen for å avdekke kundebehov. Metodens fordel er at den gjør det mulig å gå frem og tilbake mellom ulike tidsperspektiv dersom kunden tar initiativ til det. Modellen er også effektiv når vi ønsker å avdekke spesielle del-behov som selgeren ønsker å få en aksept/beslutning på.
Metodens styrke er at den er lett å bruke, samtidig som den sikrer en god dialog mellom kunden og selgeren.
Idag/igår/imorgen-metoden tar utgangspunkt i dagens situasjon, men istedenfor å begynne å snakke om fremtiden går vi fra nåtiden til fortiden. Dette for å avdekke årsakssammenhengene og det historiske forløpet. Til slutt avdekker man kundens fremtidsplaner og krav. Hovedinnholdet i de tre fasene kan stikkordsmessig beskrives slik: