Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Å endre dagens tradisjonelle verdikjede mot en hybrid-verdikjede krever at endringen starter på toppen med en endret lederstil, samtidig som verdikjeden endres. Dette for å sikre at vi oppnår en reell endring av hele virksomheten og ikke bare mindre inkrementelle teknologiske endringer i konfigurasjonen av den tradisjonelle verdikjeden, med små elementer fra den digitale verdikjeden.
Den beste ledelsesteorien vi kan bruke når den hybride-verdikjeden skal utvikles er å angripe utfordringene, mulighetene og truslene med bruk av systemanalytisk verdiledelse. Ett ledelseverktøy som er utviklet for å gi ledere:
- En helhetlig ledelseteori, basert på et holioistisk syn, hvor man må inkludere flest mulig fortolkningsrammer for å komme frem til den beste beslutningen.
- En ledelseteori som ser på utviklingen av såvel samfunnet som ledelsesteoriene i et historisk perspektiv, da disse to perspektivene henger sammen.
- En ledelseteori som ser på virksomheten fra et fugleperspektiv for å strukturbelyse problemstillingen og utfordringene istedenfor å punktbelyse dem
- En ledelseteori som prøver å forklare hva vi kan lære av de ulike ledelseteoriene og hvordan de kan brukes til å løse virksomhetens situasjonsbestemte problemer og utfordringer.
- En ledelseteori som ser på virksomheten som et komplisert system, bestående av mange ulike delsystemer og komponenter som er avhengig av hverandre, og som må være i likevekt med omgivelsene, verdigrunnlaget og forretningsideen for at den skal virke som tiltenkt.
- En ledelseteori som prøver å utvikle selvregulerende mekanismer, basert på feedback sløyfer fra etetterretningssystem, som fanger opp dissonans i en av delsystemene eller komponentene i systemet, før de selvregulerende mekanismene finner ut nye løsninger for hvordan eventuelle avvik fra ønsket kurs kan korrigeres raskt før de får tid til å utvikle seg til alvorlige problemer for virksomheten.
- Et verktøy som gjør det mulig for dem å treffe sine beslutninger basert på fakta, fremfor deres egen magefølelse.