Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 2 av 15 artikler om Visuell profil

Lesetid (240 ord/min): 2 minutter

visuell-profil

Virksomhetens visuelle profil skaper førsteinntrykket kunder får av virksomheten. Det er derfor viktig at den er utformet korrekt, slik at de får det ønskede førsteinntrykket av virksomheten og dets verditilbud.

Førsteinntrykket skapes og eventuelt gjenforsterkes hver gang en potensiell eller eksisterende kunde ser virksomhetens visittkort, annonser, nettsider, bilder og lignende. For å få kontroll på dette inntrykket trenger virksomheten en definert visuell profil.

Å ha en visuell profil er noe langt mer enn ”kosmetikk”. Den visuelle profilen er det som gir virksomheten et utseende i folks øyne, og kan sammenlignes med når vi mennesker kler oss selv. Våre valg inngår i vår identitet – hvem vi er, hva vi tror på og mener om saker og ting. Virksomhetens visuelle profil er i dag blitt et konkurransevirkemiddel på lik linje som pris, distribusjon, funksjonell kvalitet osv.

Mangler virksomheten en visuell profil i dag, er det også store sjansene for at virksomheten blir betraktet som en mindre seriøs aktør stør, selv om virksomhetens faglige kompetanse kanskje er langt høyere enn konkurrentenes. Mangelen på en visuell profil kan dermed svekke virksomhetens renommé og omdømme i markedet.

Den visuelle profilen inngår som en viktig del av virksomhtens meta-produkt, og må dermed tas på alvor i en tid hvor image, design og andre ikke-fysiske egenskaper er det eneste som skiller de ulike konkurrentene fra hverandre.

Husk at den visuelle profilen gir selskapet en identitet og personlighet som gjør det mulig for kundene å skille deg fra konkurrentene og lettere å huske deg i ettertid.

Det er ingen tilfeldighet at det er stor forskjell på den visuelle profilen til en annonse fra urmerket Rolex og til en lavpriskjede som har pallesalg. Den visuelle profilen forteller kundene:

  • Hvem du er?
  • Hva du står for?
  • Hva du er verdt?

Skal du gjøre deg noen forhåpninger om at kundene skal huske deg, må du ha en klar visuell profil som gjør det mulig å huske deg. Du må kort sagt skille deg fra konkurrentene. Dette gjør du gjennom den visuelle profilen som skal skape en gjenkjennelseseffekt ved at alle dine kommunikasjonsvirkemidler og –aktiviteter bygger på den samme visuelle profilen. Den går igjennom alt du gjør som en rød tråd for å skape en gjenkjennelseseffekt som gjør at kundene til slutt husker deg og tar deg med i betraktning når de har et behov eller et problem som du kan løse.

Har du ikke en visuell profil bør du gjøre noe med dette straks. En slagkraftig visuell profil, med en entydig logo, er en stor konkurransefordel i din kundekontakt.

Du leser nå artikkelserien: Visuell profil

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Visuell profilUtviklingen av visuell profil >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Visuell profil
  • Hvorfor ha en visuell profil?
  • Utviklingen av visuell profil
  • Symboler i markedsføring og ledelse
  • Stilmanual
  • Farge og fargelære
  • Fargespråket og fargebruk
  • Firmalogo og logo design
  • Mønster og skrifttyper
  • Bilder og fotobank
  • Selskapsmotto, slagord, slogan og maskot
  • Papir og formater
  • Skilting og uniformering av lokale
  • Bildekor
  • Uniform og kleskode
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.