For en entreprenør eller grunder som ønsker å lykkes med sin etablering av selskap er det mest avgjørende at man har…
Et unikt verditilbud som i kundens øyne gir klare fordeler i forhold til andre konkurrenter.
Verditilbud
Dette verditilbud bør ha følgende kjennetegn:
- Verditilbudet er vesentlig bedre enn konkurrerende verditilbud m.h.t. å møte kundens behov, problemer og forventningene til resultatet.
- Verditilbudet har bedre kvalitet enn konkurrentens verditilbud eller reduserer kundens kostnader med samme kvalitet som idag.
- Verditilbudet fyller et bestemt behov hos kunden og det er tilpasset kundens behov, krav og forventninger på en bedre måter enn konkurrerende verditilbud
- Det er innovativt og nytt i markedet
- Det skiller seg fra konkurrerende produkter på viktige områder for kunden.
Konsept og produktutvikling
Verditilbudet skapes av konsept og produktutviklingen. Av den grunn er denne planleggingsfasen viktig for sluttresultatet. Klassiske kjennetegn ved suksessfulle entreprenører og grundere er:
- Konsept- og produktutviklingen er ledet av en person med en klar visjon, forståelse av teknologiens muligheter, kundens behov, økonomi, kvalitet. Grunderen er teambyggende og har evnen til å skape entusiasme
- Konsept- og produktutviklingen er gjennomtenkt og velorganisert i flerfaglige team slik at produktet blir kostnadseffektivt utviklet på en rask og presis måte med topp kvalitet
- Kjernekompetansen er med i hele konsept- og produktutviklingen, som igjen er forankret i kundens behov, problem og forventninger til resultatet.
- Konsept- og produktutviklingen er konkurransedyktig på tid
- Design er sentralt i produktutviklingen. Produktet skal være bra å se på, godt å ta på, kunden skal få lyst til å eie produktet og ansatte skal være stolte av å være en del av det og utvikle det videre
Markedsorientering
Entreprenøren må også være markedsorientert for å ha en sjanse til å lykkes. Med dette menes: