Innholdsfortegnelse
Hva er produktutvikling?
Produktutvikling er prosessen som starter med en idé om et produkt eller tjeneste og som slutter når det ferdige produktet blir lansert i markedet. Produktutvikling omfatter i denne sammenheng ikke bare utvikling og forbedring av eksisterende fysiske produkter, men også utvikling av alle typer tjenester.
Produktutvikling er en prosess som involverer planlegging, utvikling, testing og markedsføring av nye produkter eller forbedrede versjoner av eksisterende produkter. Målet er å skape produkter som tilfredsstiller kundebehov, oppfyller markedskrav og gir økonomisk avkastning til virksomheten.
Definisjon >> Produktutvikling
Produktutvikling kan defineres som:
Prosessen med å finne ut om en ide er kommersielt lønnsom og gjøre om denne ideen til et ferdig produkt (eller tjeneste) virksomheten kan tilby sine kunder.
For en entrepenør er produktutvikling noe de driver med i research fasen for å finne ut om de er istand til å utvikle det produktet eller tjenesten de ønsker å tilby markedet og for å finne ut hvor mye det vil koste å utvikle dette produktet. For en eksisterende virksomhet går produktutvikling ut på å forbedre eksisterende produkter eller utvikle nye.
Hvorfor produktutvikling?
Produktutvikling er ikke bare viktig for entrepenører som ønsker å bli rike og berømte gjennom å starte ett nytt selskap som lansere et revolusjonerende nytt produkt som dekker kundens behov på helt nye måter i forhold til idag. Produktutvikling er minst like viktig for enhver annen bedriftsleder, da enhver virksomhet konstant må forbedre sitt produkt for å sørge for at det er konkurransedyktig i forhold til andre produkter og beholde sine markedsandeler.
Årsaken til at alle virksomheter konstant må drive med produktutvikling skylde produktets livssyklus. Ethvert produkt har en begrenset levetid og må derfor bli erstattet med et nytt produkt som dekker kundens behov og forventninger på en bedre måte enn dagens produkt. Å utvikle nye produkter tar imidlertid tid. Det er derfor viktig med kontinuerlig produktutvikling, hvor virksomheten lanserer nye produkter ved jevne mellomrom, slik at virksomheten alltid har nye vekst-produkter som kan fungere som en “stjerne” og “melke-ku” i virksomhetens portofoliomatrise i fremtiden. Ideelt sett bør en bedrift ha produkter i hvert stadium av livssyklusen for å sikre en jevn lønnsomhetsutvikling.