Før vi kan sette oss noen klare mål og lage en strategi som forteller oss hvordan vi skal nå målet må starte med å skaffe oss en oversikt over situasjonen. Hvordan ser dagens virkelig ut? Hvor ligger dagens problemer og hvordan henger disse problemene sammen? Hvilke muligheter og trusler finnes?
Holistisk situasjonsanalyse
For å svare på disse spørsmålene må vi starte den strategiske planleggingen med å gjennomføre en holistisk situasjonsanalyse som gir oss innsikt og forståelse av hvilke problemer, muligheter og trusler som finnes internt og eksternt. Her ønsker vi å finne ut:
- hva har skapt problemstillingen?
- hva påvirker den?
- hvilke årsakssammenhenger eksisterer?
- hvilke mulige løsninger eksisterer?
- hvilke farer eksisterer og hva vil konsekvensene være hvis disse farene ikke unngås?
- hvilke varige konkurransefortrinn har virksomheten og hva har skapt disse konkurransefortrinnene? Hvordan kan vi ta vare på disse konkurransefortrinnene?
- hva er virksomhetens kritiske suksessfaktorer?
Situasjonsanalysens formål er å avdekke:
Beslutningssituasjonen vi står ovenfor og hvilke beslutningsalternativer (mulige beslutninger) som eksisterer
Hvor langt vi går i denne situasjonsanalysen er selvfølgelig avhengig av såvel beslutningssituasjonen som beslutningsalternativene. Vi viser her til vår artikkelserie om Situasjonsanalysen for mer konkret informasjon om hvordan du gjennomfører en situasjonsanalyse.