Hva er hierarki av effekter ?
Hierarkiet av effekter er en kommunikasjonsmodell som Robert J Lavidge og Gary A Steiner laget i 1961. Modellen viser hvordan reklame påvirker forbrukernes beslutning om å kjøpe eller ikke kjøpe et bestemt produkt eller tjeneste.
En hierarki av effekt-modell brukes til å sette opp en strukturert serie med mål for en reklamekampanje for et bestemt produkt eller tjeneste, for så å bygge videre på hvert påfølgende mål inntil et salg til slutt gjennomføres. Modellen brukes som en sofistikert annonseringsstrategi for å bygge opp merkevarebevissthet og kjøp av et bestemt produkt eller tjeneste.
Modellens oppbygning
Effekthierarki-modellen består av tre hovedstadier:
- kognitive stadiet (bevissthet, kunnskap)
- affektive stadiet (liking, preferanse, overbevisning)
- atferdsstadiet (kjøp)
Disse tre hovedstadiene kan så deles opp i 6 trinn personen må gå igjennom fra de ser et påvirkningsforsøk, f.eks. en reklame, til den ønskede handlingen, f.eks. foretar et kjøp. Disse 6 trinnene som vi lager et reklamemål for er:
- Bevissthet
- Kunnskap
- Liking
- Preferanse
- Overbevisning
- Kjøp