Domene og webhotell fra OnNet.no

Hvilke farger som skal inngå i virksomhetens visuelle profil og kommunikasjonvirkemidler er en av de viktigste beslutningene som må fattes når stilmanualen skal utarbeides.

Fargevalg er et potensielt viktig element i utformingen av virksomhetens (visuelle) identitet, da farger har en sterk psykologisk og emosjonell påvirkningskraft på folk. Et annet viktig forhold å tenke på i denne sammenheng er det faktum at folk blir oppmerksomme på farger mer instinktivt og omgående enn de merker seg form, møstre og skikkelser.

Farger er høyt ekspressive verktøy i den visuelle identitetsformgivningen, og avhenger spesielt av to ulike overveielser (Baker og Balmer 1997: 371):

  1. Assosiasjoner med naturfenomener.
  2. Assosiasjoner med innlemmede kulturelle preferanser

Farger man velger å ta i bruk burde være nøye gjennomtenkt. Fargene har ikke bare en subjektiv betydning, med det handler også om fysikk, bølgelengder, psykologi, sinn, tiltrekning, appetitt, mote, system, assosiasjoner, etterbilder, lagfølelse, kjemi, beskrivelse og innarbeidede betydninger.

Antall farger

Noen merkevarer er store og interessante nok til å “eie” én farge, eksempelvis vil CocaCola og Ferrari alltid forbli rød. Men for de aller fleste fungerer det best med bruk av et utvalg farger, og bruken må være konsistent for å fungere identitetsbyggende. Seveneleven (7!11) har f.eks. bestemt seg for å bruke orange, hvit, grønn og rød i sin markedsføring og identitetsbygging (Rybakken 2004).

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.