Domene og webhotell fra OnNet.no

Beskyttet innhold!

De to første sidene kan du lese gratis. Deretter må du tegne et årsabonnement og være logget inn for å lese våre fagartikler. Her finner du mer enn 3.000 fagartikler og 100 e-bøker innen merkantile fag.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, alle våre artikkelserier og e-bøker.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 10 av 19 artikler om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 2 minutter

matvaner

Etnografi er studier av folkenes levesett, blant annet kultur- og samfunnsformer, religion, økonomi. Betegnelsen brukes delvis overlappende med sosialantropologi.

Tidligere hørte også studiet av menneskets fysiske preg (f.eks. «raser») inn under etnografien. Dette studieområdet har senere skilt seg ut som et selvstendig fag, fysisk antropologi. I engelsktalende land brukes likevel ordet anthropology oftest om etnografien i sin alminnelighet (SNL).

Det er nå blitt vanlig å bruke betegnelsen etnografi om beskrivelser eller analytiske fremstillinger av bestemte folkegrupper, for eksempel en indianerstamme, mens den generelle, sammenlignende delen av faget betegnes som sosialantropologi eller kulturantropologi (SNL).

Ved å ta i bruk etnografisk design fokuserer vi som forskere på å beskrive og tolke kulturer, og da spesielt atferdsmønstret, språk og samhandling i sosiale systemer. Den vanligste datainnsamlingsmetoden er deltakende observasjoner over lengre tid.

Med en etnografisk analyse skal en forsker beskrive og se etter hva en kultur, et sosialt system eller en gruppe mennesker gjør, hva de sier eller produserer. Det legges vekt på forskerens egne fortolkninger, og denne er opptatt av helheten.

To ulike målsettinger:

  • En etnograf ønsker å forstå menneskelig adferd i et sosialt, kulturelt fellesskap
  • En designer vil utvikle artefakter og verktøy som vil støtte aktivitetene i disse fellesskapene

Den etnografiske tilnærmingen:

  • Naturalistisk setting
    –feltarbeid
  • Holistisk
    –Forstå handling i kontekst
  • Deskriptiv
    –Beskriver hvordan mennesker oppfører seg og ikke slik de burde eller skulle (preskriptiv)
  • Medlemmenes synspunkt
    –Ikke foreskerens forutinntatte kategorier

Etnografiske metoder:

  • Tar utgangspunkt i brukernes kontekst
    –Observere deltagere
    –Deltagende observasjon

  • Intervju
    –Formelle intervju

    –Uformelle intervju
    –Kontekstuelt intervju

  • Observasjon

  • En iterativ forskningsprosess

  • Ta notater under observasjonene
    –Informasjonens status? (utsagn, handling, fortolkning, …)
  • Bruk av video
    –Kan studere situasjonen gjentatte ganger
    –Viser til andre, forskere , deltagere
    –Store datamengder
Du leser nå artikkelserien: Forskningsdesign

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Diagnostisk designFenomenologi og fenomenologisk design / analyse >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forskningsdesign
  • Kvantitativ metode og forskningsdesign
  • Kvalitativ metode og forskningsdesign
  • Eksplorerende design
  • Deskriptivt design
  • Forklarende design
  • Korrelasjonsdesign
  • Eksperimentell design (Kausalt design)
  • Diagnostisk design
  • Etnografisk design
  • Fenomenologi og fenomenologisk design / analyse
  • Casestudie
  • Grounded theory
  • Aksjonsforskning
  • Dokumentanalyse
  • Kvalitativ metasyntese
  • Analysens databehov
  • Datainnsamlingsmetoder
  • Krav til validitet og realibilitet