De fleste har opplevd å få en god ide som du tror kan gjøre deg rik og berømt. Disse ideene kommer når du minst forventer det: – hjemme, på jobb, på tur med hunden eller på ferie.
Din første tanke er at dette er det behov for. Du drømmer om å starte for deg selv, være herre i eget hus og tjene masse penger. I løpet av året kan få mange slike ”syn”. De fleste slår disse ideene fra seg med en gang. Noen går litt lenger og tenker ”Ja det hadde vært noe” og leker litt med tanken, kanskje i noen timer eller til og med i noen dager. De færreste går til det skritt å realisere sin ”forretningsidé”.
De som går videre har mange store utfordringer å overvinne, og sjansen for at de gir seg før drømmen er realisert er stor. Entreprenørens stahet og pågangsmot er i denne fasen det avgjørende. Lar du skeptiske ”bedrevitere” styre deg, vil det ikke ta lang tid får du oppgir hele forretningsideen din – før du i det hele tatt har funnet ut om den er levedyktig eller ikke.
Å realisere en forretningside er en lang og krevende vei, preget av usikkerhet og motgang, men følger du denne artikkelserien vil vi guide deg igjennom denne prosessen og hjelpe deg å styre unna de største farene underveis.
For å gjøre denne lange kronglete veien litt mer oversiktlig har vi valgt å dele denne prosessen opp i flere mindre faser underveis.
Vi vil her fremstille entreprenørprosessen som en “Stage-gate” modell, hvor prosessen fremstilles som en lineær prosess, bestående av faste trinn man må bevege seg igjennom.
For å gjøre oversikten enklest mulig har vi delt entreprenørprosessen opp i tre hovedfaser, hvor hver enkelt fase igjen kan deles opp i tre mindre faser, slik at vi til slutt totalt ender opp med 9 faser:
- Fase 1: Fra ide til beslutning
- Fase 2: Fra beslutning til etablering
- Fase 3: Fra etablering til vekst