Hva er digitale ferdigheter?
Digitale ferdigheter er idag blitt den mest grunnleggende ferdigheten et menneske må ha for å kunne ta del dagens nettverkssamfunnet. Et samfunn som er basert på bruk av Internett, datamaskiner og mobiltelefoner. Bare for å foreta et søk etter noe i Google ved bruk av en PC må du vite hvordan en datamaskin slås på, hvordan du logger deg inn på maskinen, samt hvordan du kobler den til Internett. Når dette er gjort kreves det at du vet hva en nettleser er og hvordan du bruker den, før du i det hele tatt kan komme til Google for å søke etter noe. For å foreta et søk må du i tillegg vite hvordan du skal skrive søkekriteriet og åpne søkreresultatene Google kommer opp med. Har du ikke denne grunnkompetansen er du i virkeligheten offline, da du ikke kan benytte de digitale verktøyene dagens digitale samfunn bygger på. Du mangler da de nødvendige digitale ferdigheter som kreves for å delta i dagens digitale nettverkssamfunn.
Definisjon
Digitale ferdigheter vil si “å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle informasjon, skape digitale produkter og kommunisere. Digitale ferdigheter innebærer også å utvikle digital dømmekraft gjennom å tilegne seg kunnskap og gode strategier for nettbruk” (Utdanningsdirektoratet, 2012).
Utdanningsdirektoratets “Rammeverk for grunnleggende ferdigheter” kom i 2012 og er et grunnlagsdokument som definerer fire grunnleggende ferdigheter som utgjør det vi kaller digitale ferdigheter. Dokumentet er ment å være et rammeverket på et overordnet nivå, og er ment brukt som et verktøy for å utvikle og revidere læreplaner, og bidra til å synliggjøre de grunnleggende ferdighetene, ut i fra fagenes egenart og formål.
Selv om rammeverket opprinnelig er myntet for å vurdere skolers læreplaner, kan det også brukes av ledere på alle nivå i en virksomhet til å vurdere sine egne læreplaner og -programmer for sine medarbeidere når digital teknologi brukes som et av læremidlene.
Fire ferdighetsområder
Digitale ferdigheter er i dette rammeverket delt inn i fire ferdighetsområder:
- Tilegne og behandle – innebærer å kunne bruke ulike digitale verktøy, til å søke etter, navigere i, sortere, kategorisere og tolke digital informasjon hensiktsmessig og kritisk.
- Produsere og bearbeide – innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser til å sette sammen, gjenbruke, omforme og videreutvikle ulike digitale elementer til produkter, for eksempel sammensatte tekster.
- Kommunisere – innebærer å kunne bruke digitale verktøy, ressurser og medier til å samarbeide i læringsprosesser, og til å presentere egen kunnskap og kompetanse til ulike mottakere.
- Digital dømmekraft – innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser på en forsvarlig måte, og å ha et bevisst forhold til personvern og etisk bruk av Internett.
Sammenhengen mellom ferdighetsområdene og progresjonsnivåene Utdanningsdirektoratet ønsker vi skal følge kan sammenfattes i følgende 5 nivåer:
Tilegne og behandle