Faser i den sosiale utviklingen
Den amerikanske psykologen Erik Erikson har utviklet en sosial utviklingteori som prøver å forstå hvordan mennesker utvikler seg sosialt fra fødselen til døden. Han delte vår sosiale utvikling inn i åtte faser, der individet i hver fase møter en utfordring eller problemstilling. Hvordan vi løser denne utfordringen får betydning for vår videre sosiale utvikling.
De åtte fasene til Erikson er:
- Grunnleggende tillit eller mistillit (0-1,5 år)
- Selvstendighet eller skam og tvil (1,5-3 år)
- Initiativ eller skyldfølelse (3-6 år)
- Arbeidsiver eller underlegenhet (6-12 år)
- Identitet eller rollekonflikt (ungdomstiden)
- Nærhet eller isolasjon (tidlig voksenalder)
- Produktivitet eller stillstand (midt i voksenalder)
- Jeg-integritet eller fortvilelse (alderdommen)
Tabellen nedenfor gir en oversikt over de åtte fasene hos Erikson, hvilket alderstrinn hver fase er knyttet til, og hvilke utfordringer vi står overfor i hver av dem. Du skal nå bli kjent med Erik H. Eriksons teori om den sosiale utviklingen. Vi konsentrerer oss om utviklingen i barne- og ungdoms- årene.
Eriksons teori om sosial utvikling har fått stor innflytelse på hvordan vi ser på den sosiale utviklingen til mennesker, men den har også blitt kritisert for å være for lite detaljert og for mekanisk opptatt av at konfliktene i fasene bare gjelder i den aktuelle fasen.
Erikson beskriver den sosiale utviklingen i åtte faser. I hver av disse fasene, hevder Erikson, er det en grunnleggende problemstilling vi står overfor, en problemstilling som har betydning for vår identitetsutvikling, for vår oppfatning av hvem vi er. Erikson mente at vi havnet i en valgsituasjon, og alt etter hva vi valgte, ville vi komme styrket eller svekket ut av situasjonen. Dette resultatet vil så være bestemmende for utviklingen videre. Hvordan vi løser denne utfordringen får med andre ord stor betydning for vår videre sosiale utvikling.
Grunnleggende tillit eller mistillit (0-1,5 år)
Frem til barnet er 1,5 år gammelt er utvikling av trygghet og tillit til omgivelsene det mest avgjørende for barnets sosiale utvikling.
Når vi snakker om barnets tillit til omgivelsene mener vi:
I hvilken grad barnet oppfatter miljøet rundt seg som trygt og til å stole på.
Når barnet blir født er de helt hjelpeløse. De trenger hjelp med absolutt alt. De kan verken spise, gå eller gå på toalettet. Tillit til omgivelsene rundt seg er derfor avgjørende for barnets trygghetsfølelse de første 18 månedene av barnets liv.
Hvilken tillit barnet får til disse omgivelser og hvor trygg barnet føler seg avgjøres av i hvilken grad foreldrene har evnen og viljen til å dekke barnets umiddelbare behov for omsorg. Dvs. alt fra mat og bleieskift til klær og beskyttelse fra ytre trusler.