Domene og webhotell fra OnNet.no

inntektsmodell

Belønningen du gir selgeren er en av de viktigste driverne for hvilke salgspresentasjoner salgsorganisasjonen oppnår. Dette fordi belønningen selgeren får er det som inspirerer og motiverer selgeren til å levere gode resultater. Det er derfor viktig at salgsorganisasjonen utvikler et lønns- og belønningssystem for å sikre en fornøyd og effektiv salgsstab. Salgslederen bør av samme grunn bruke mye tid og ressurser på dette arbeide.

Hva kjennetegner et godt lønns- og belønningssystem?

Gode lønns- og belønningssystemer kjennetegnes av hyppige tilbakemeldinger på kvaliteten av arbeidet og resultatene selgerne oppnår gjennom veloverveid bruk av incentiver. Belønningssystemet bør legges opp slik at innsats og effektivitet/resultater er det som fører til belønning. Med belønning menes:

“alle former for økonomisk og ikke-økonomisk kompensasjon og incentiver”.

Komponentene i selgeren sitt lønn- og belønningssystem

Når lønns- og belønningssystemet for selgerne skal konstrueres må vi sørge for å skape et lønns- og belønningssystem som består av følende komponenter:

  • Lønnsmodell: Fastlønn, provisjon, bonus eller en kombinasjon?
  • Incentiver 
  • Frynsegoder

Fastlønn + incentiv virker best

Selgeren kan få en 100 % fast lønn, eller de kan for eksempel få 60 % fast lønn, pluss en bonus/incentiver ut ifra innsatsen i tillegg. Noen kan også ha 100 % fast lønn, men med incentiver og bonuser i tillegg. Å gi selgerne kun fastlønn eller provisjon er sjelden en god løsning. Den beste løsningen er normalt å finne en balanse mellom en fastlønn del og en provisjons eller bonus del. Eller rettere sagt: Mellom indre- og ytre belønning.

Fastlønn

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss