Domene og webhotell fra OnNet.no

 

validitet

Validitet = Gyldighet

Validitet betyr:

“gyldighet/relevans”

Validiteten angir:

“Om undersøkelsen virkelig måler det den har til hensikt å måle”.

En sikker måte å få dårlig validitet på er å intervjue folk om ting de ikke har greie på.

Hvorfor måle validiteten?

Årsaken til at vi måler studienes validitet skyldes at de fleste forskningsprosjekter og markedsundersøkelser gjennomføres for å skaffe oss et beslutningsgrunnlag. Noe som krever at markedsforskning resultatene må ha en høy validitet og reliabilitet for at de skal kunne benyttes som beslutningsgrunnlag. Mangler resultatene vi baserer våre beslutninger og planer på validitet eller reliablilitet står vi i fare for å treffe feilaktige beslutninger p.g.a. feilaktig beslutningsgrunnlag.

Selv om validitet og reliablilitet er viktig, er validitet viktigst. Dette fordi mangler begrepene eller variablene vi måler validitet, står vi i fare for å trekke feilaktige slutninger. 

Målet til ethvert markedforskningsprosjekt er derfor:

Å skaffe informasjon/data som man kan stole på. Det vil si data som både har høy validitet og reliabilitet!

reliable-validitet

Utfordringen ligger i å skaffe seg en oversikt over de data som er relevante for den problemstillingen man arbeider med, og samle dem inn på en pålitelig måte.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.