Domene og webhotell fra OnNet.no

Når vi har valgt merkekonseptet er neste oppgave å differensiere merket i forhold til konkurrentene. Samuelsen, Peretz og Olsen (2010, 228) anbefaler at dette gjøres ved å stille oss selv tre spørsmål som danner en tre-stegsprosess:

  1. Har vi etablert en referanseramme?
  2. Har vi de nødvendige likhetspunktene?
  3. Har vi overbevisende differensieringspunkter?

Referanseramme

Vi starter prosessen med å etablere en referanseramme for å se hvilke andre merker som er konkurrenter og gi målgruppen informasjon om hvilken nytte merket dekker. Dette gjøres ved å plassere merke riktig i forhold til konkurrentene. Alle produsenter ønsker at deres merke skal være det første en kunden skal tenke på når et behov oppstår.

Når referanserammen defineres starter vi med å dele opp opp markedet i segmenter, for å identifisere hvilken målgruppe merket har. Referanserammen angir hvilket marked merke opererer i, og definerer merkets målgruppe (hvem vi prøver å nå). 

Referanserammen hentyder til konkurransesituasjonen for merket. Å velge den riktige rammen er viktig, da det angir hvilke typer assosiasjoner som vil fungere som likhets- og differensieringspunkter. Noen ganger er referanserammen andre merker i samme kategori, mens enkelte ganger kan det være merker i helt ulike kategorier. Det kan bli nødvendig å skifte referanserammen ettersom produktet går gjennom sitt livsløp, og ettersom nye konkurrenter kommer på banen (Keller et al. 2002; Percy og Elliot 2005).

Likhetspunkter – Point of Parity (PoP)

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.