Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en spesialist lederstil?

En spesialist lederstil er en leder som har detaljkunnskap innen et fagområde som de leder. En slik lederstil er det nødvendig at de fleste ledere kan innta, bortsett fra dem som jobber som CEO eller sitter i styre. Leder du økonomiavdelingen, IT-avdelingen, produksjonen eller logistikken i virksomheten er dette en mellomleder posisjoner som krever at du er en faglig kompetent leder som forstår termologien, systemene og teknologien som brukes, og som kan diskutere må samme faglige nivå som medarbeiderne de leder.

At en mellomleder er en spesialist innen sitt fagområde er nødvendig for at medarbeiderne skal ha tillit til at de kan gå til lederen og spørre om faglige råd hvis de er usikre på hvordan de skal løse sine oppgaver. Medarbeiderne må være sikre på at svaret de får fra sin leder det korrekte svaret og fremgangsmåten.

For mye bruk av spesialist rollen er imidlertid ikke ønskelig, da dette lett skaper en autoritær lederstil hvor lederen ønsker å blande seg unødvendig mye inn i den enkeltes arbeid istedenfor å påta seg den koordinerende og coaching rollen. Samtidig som en spesialist utenlukkende er opptatt av oppgaven som skal gjøres og ikke av relasjonene medarbeiderne seg imellom og arbeidsmiljøet de arbeider i.

Kjennetegn på en spesialist lederstil

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss