Domene og webhotell fra OnNet.no

Lesetid (240 ord/min): 3 minutter

Denne artikkelen inneholder annonsert innhold.

Nye nettbutikker åpner hver eneste dag. Andre stenger. Men hva er avgjørende for at du kan gi nettbutikken din en god start?

I denne artikkelen vil vi gi deg våre beste tips til hvordan du kan komme godt i gang fra start med din egen nettbutikk. Å lage nettbutikk kan være utrolig givende og gøy, men noen ting er det viktig at du har på plass hvis du ønsker å lykkes.

Start med å lag en forretningsplan

Veien til suksess er brolagt med små og store valg, og treffer du dem i øst og vest er det nesten en tilfeldighet om du kommer i mål. Det gjelder derfor for en nettbutikk, som for alle andre gründerprosjekter, at du trenger en forretningsplan. Du har kanskje en god plan inne i hodet, men det er viktig å få forvandlet denne planen til en forretningsplan.

Uansett hvor banebrytende ideen din måtte være, må den imidlertid utfordres og konkretiseres. Det er akkurat det en forretningsplan kan gjøre. Det, pluss å åpne ører og dører i banken. Det tar tid å lage en forretningsplan ordentlig, men når hverdagen og de mange lavpraktiske valgene melder seg vil investeringen gi avkast.

Tenk på butikken som en del av et økosystem

En klassisk misforståelse for mange nye nettbutikkeiere er at de overvurderer rollen til et nettbutikksystem. Et nettbutikksystem er i utgangspunktet en salgskanal hvor du kan vise produkter på nett. Det er målet ditt, men det er mange relaterte prosesser. Betaling, frakt, oppslag og retur er noen av de mest åpenbare.

Mye av det, om ikke alt, interesserer deg ikke så mye, og hver time du tilbringer her virker som fem. Den gode nyheten er at det finnes spesialiserte tjenester som gjør det utmerket med et minimum av innsats fra din side.

De første 50 kundene

Ok, så du har de riktige produktene, de riktige prisene, en sylskarp forretningsplan og kontroll på nettbutikksystem og prosessene. Butikken er klar til å gå live, og den største utfordringen nå er om leverandørene kan henge med på etterspørselen. Eller? Har du husket å tenke på hvor de første 50 kundene, i tillegg til familie og vennekrets, skal komme fra?

I det øyeblikket butikken din går live, skjer ingenting av seg selv. Ingen fanfarer, ingen ordfører, ingen kransekake. Det blir ingen bestillinger med mindre du har en plan for hvor de første 5, 10, 50 eller 100 kundene skal komme fra.

På en annen side er det mange alternativer. Sosiale medier, tilbudssider, flyers, konkurranser, reklametavler i beste sendetid, osv. Poenget er at du må ha en plan, og så må du sørge for at dine første kunder får en god opplevelse, samt at de både får tilmeldt seg til nyhetsbrevet og delt sin gode omtale. Gjør du dette, er du på god vei til nettbutikk suksess.

online shopping

Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.